Már írtam róla, hogy a „Hírhozók” című könyvért a város egy távoli pontjára kellett mennem. A tömegközlekedést kihagyva, gyalog mentem érte rég nem látott helyeken, és régen látogatott útvonalakon. Én, mint egy Japán turista néztem, és fényképeztem az érdekesnek tűnő épületeket. Az első, ahol sokáig kerestem a megfelelő nézőpontot, és pillanatot a Technológiai Iparmúzeum volt épülete, a József körút és a Népszínház utca sarkán. Régóta be akartam mutatni ezt az épületet, mert ez egy olyan Zsolnay épületkerámiákkal díszített épület, melyben öt évig tanítottam.

banki2.JPGA József körút 6. sz. alatti Technológiai Iparmúzeum épületének téglából és terrakottából kialakított homlokzata, a földszinti nyitott árkádjával és finom díszítésével a felső olaszországi reneszánsz palotahomlokzatokra emlékeztetett. A homlokzat közepén volt a főbejárat, széles szabad lépcsőivel, a bejáró elé épített árkádos nyílt csarnokkal, amelyet az utca felől díszes vasrács zárt el. Az épület magas alagsorral épített, két emelet magasságú. (Az első emeletet magasföldszintnek hívták, és a tulajdonképpeni második emelet volt az első emelet). Az első emelet homlokzati része nagyméretű ablakaival tűnt ki, a második emelet kisebb ablakaival frízszerűen illeszkedett a főemelet fölé, legfelül pedig díszes fapárkány koronázta a homlokzatot, melyet jobb felől egy szegment formájú homlokzatrész választott el a Népszínház utcai iskolaépület homlokzatától.  Forrás: http://www.omikk.bme.hu/tudtort/29/fejezet-6.html

banki1.JPG

Tervezte: Hausmann Alajos, Épült: 1889

Sajnos, díszeit nem hagyták meg eredeti szépségükben. Avatatlan kezek átfestették a homlokzatdíszeket, és nem eredeti színükben láthatóak. 

Szerző: MULTMENTO  2013.11.04. 06:37 1 komment

Címkék: sarokház zsolnay épületkerámia

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr905609181

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2013.11.04. 07:45:19

Szeretem az íves sarokházakat ! Valahogy sokkal kellemesebb rájuk nézni, mint a 90 fokban megtörőkre. És ehhez az épülethez milyen jól illenek az ugyancsak íves ablakok. Szép. Még ha átfestették, akkor is.
süti beállítások módosítása