Eredetileg eredeti szecessziós széket szerettem volna, ki is néztem egy igazán tetszetős darabot, valami hasonlót szerettem volna. A képen látható darab egy igazi Bécsi bútor J&J Kohn gyárából. Egy ilyen restaurált darab, ha kapható bizony 80 ezer forintnál kezdődik, egy ilyenről álmodtam.

Aztán megtetszett — szinte ingyen vettem — ezt a fehér széket. A formára ugyan nagyon klasszikus Thonettes, de a háttámla dekorációja nem szokványos, mert az ilyen székek szinte mindegyike a legyező formájú betétet szokott kapni. A szék már legalább egyszer átesett egy festésen,  a szék eredetileg vöröses barna lehetett, ugyanis a fehér festék alatt az eredeti szín olyan. Az ülőlapja, ha eredeti is, már rétegekben szétjön és statikailag sem stabil, bár kipróbáltam és nagyon kényelmes volt az eredeti ülőrésszel is. A székünk érdekessége, hogy első lábai hengeres keresztmetszetűek, míg hátsó lábai négyszög keresztmetszetűek, így egy érdekes keresztezés, azért, hogy a hátlap egy dekorációt kaphasson, így lesz egy egyedi különleges megjelenése. A másik érdekesség, hogy az ülőlap nem egyenes, hanem alul egy hullámvonal próbálja érdekesebbé, izgalmasabbá tenni az egész szék megjelenését.
Eredetileg egy No Name székként vettem, ugyanis nem látszott rajta semmiféle jelzés. A bútorrestaurátorhoz is úgy küldetem, hogy újítsa fel az igényeim szerint és kapjon klasszikus nádfonatos ülőrészt, mert egy női pipere sarokba igazán az való. Menet közben hívott a restaurátor, hogy a festékréteg eltávolítása után előkerült a beleütött jelzés, és ez egy J&J Kohn Bécsben gyártott szék. Mondanom sem kell, hogy mennyire megörültem annak, hogy nemcsak egy stílusos régi székünk van, hanem egy valódi Bécsben gyártott szék.
 
Magyarországon több, különböző időben alapított hajlítottbútor-gyárról tudunk. A Thonet legjelentősebb konkurens cége a bécsi Josef & Jacob Kohn volt, kik nemcsak Thonet bútorok utánzatait készítette, hanem saját bútorokat is tervezett, s a századfordulón már vezető szerepet játszott a hajlított bútorokat gyártó vállalatok között. Ők foglalkoztattak először tervezőt Gustav Siegel személyében. 1917-ben a Josef & Jacob Kohn cég fuzionált a Firma Mundus-szal, mely 16 kisebb hajlított bútorgyárból jött létre. 1922-ben valamennyien egyesültek felvéve a Thonet-Mundus nevet, melynek működése a második világháború után sem szűnt meg.  A mi székünkben a jelzés csak J&J Kohn, így nagy valószínűséggel 1917 előtti darab.
Szerző: MULTMENTO  2010.06.17. 09:43 Szólj hozzá!

Címkék: bútor

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr992088280

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása