Már több éve, hogy barátomnak a mesekönyveinek megírása után segítek és nyomdakészre szerkesztjük a kis mesekönyveit. Az egyik mesekönyv szerkesztés után az üveges könyvszekrényében megláttam két redőnyös tolltartót. Megdicsértem, hogy milyen jók és megemlítettem, hogy mindig ilyen luxus tolltartóra vágytam, mert én csak egyszerű zsanéros olcsó tolltartót kaptam, amelyikben csak ömlesztve voltak a ceruzák és tollszárak. Az osztály „menőinek” volt ilyen luxus emeletes redőnyös tolltartójuk. Barátomnál elég volt csak ezt megemlíteni, és máris az egyik tolltartót megkaptam tőle ajándéknak. Most barátomnak az iskolapadról szerencsére eszébe jutott, hogy megírja a saját kis iskolás történetét. Fogadjátok éppoly szeretettel, ahogy írta.

Amikor még nem voltam "múltmentő"

Amikor elkezdtem az iskolát, és megismerkedtem a betűkkel, még minden olyan mai szemmel régies díszletek között zajlott. Az osztályteremben még nem zöldre volt festve a tábla, hanem feketére. A tanító néni asztala katedrán állt, ami fából készült, és valami förtelmes szagú anyaggal volt bekenve. A szemétláda is láda volt, Fából, levehető tetővel. Az iskolapad is fából készült, és volt egy kis vájat rajta, ahová a nebulók a tollukat rakhatták. Helye volt persze a tintatartónak is. De az iskola felszerelésink sem hasonlítottak a maiakhoz. Ott volt például az iskolatáskám. Bőrből készült a vállamra lehetett akasztani. Olyan nehéz volt, hogy egy jól megtermett férfi is alig bírta volna el még üres állapotban is. Ebbe bele kellett még pakolni a könyveimet és füzeteimet, amik lila bekötőpapírba voltak csomagolva. Aztán ott volt a tolltartóm. Ez olyan redőnyös fából készült doboz volt. Mai szemmel szép famunka volt ez a tárgy, de én mit nem adtam volna, ha olyan tolltartóm lett volna mint a padtársamé. Neki is redőnyös volt, csak éppen szép műanyagból készült. Igaz, hogy az övét nem lehetett olyan jól le és felhúzogatni mint az enyémet, de nekem az övé jobban tetszett. A másik nagy álmom a golyóstoll volt, aminek a használatát szigorúan megtiltotta a tanító néni, mondván az maszatolódik, és a gyerek nem tanul meg rendesen írni az efféle ördögi írószerrel. Helyette töltőtollat kellett használnunk, ami szintén maszatolódott, ellenben a nemcsak a papír lett tintafoltos, hanem a kezünk is. De azért tintafolt ide vagy oda, azért mi még megtanultunk helyesen olvasni és írni!

Szerző: MULTMENTO  2010.10.15. 20:51 79 komment

Címkék: fa papír bútor

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr352374842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Roy 2010.10.16. 09:28:21

Nekem is volt ilyenem.

hawkeye 2010.10.16. 09:43:53

"...azért mi még megtanultunk helyesen olvasni és írni!"

Ehhez viszont ma kevés az általános és középiskola.

A helyesírási és szövegmegértési szint ma egy érettségizőnél megegyezik a régi, "elemi" iskola V. osztályáéval.

Igen, és jut eszembe, 10 érettségiző közül 9 nem képes értelmezni a római számokat.

Vagy csak az én elvárásaim túlzottak?

dallas63 · http://dallas63.neobase.hu/ 2010.10.16. 09:57:51

Miért kellene római számokat értelmezni? Legfeljebb a jogászok használják. Ebből is látszik, hogy értelme nem sok van.

SBSB 2010.10.16. 10:00:55

@dallas63:
Na ez a baj, ez a szemlélet. Ne írjon helyesen, úgyis megértik, ne tudja a római számokat, mert felesleges. Persze, hogy sok a hülye gyerek.

dallas63 · http://dallas63.neobase.hu/ 2010.10.16. 10:07:23

@SBSB: De a római számok, hogy kerülnek az asztalra. Nem véletlen jött le róla az emberiség.
Kíváncsi vagyok ezt hány perc alatt értelmezed: mcmlxxxvi
Pedig nem nagy szám.

ssw123 2010.10.16. 10:09:48

1986, 12 másodpercen belül. A 4-es fiam is tudja ugyanezt már 2 éve. Lehet, hogy érettségire elfelejti?

Karnamantra 2010.10.16. 10:24:59

@SBSB: Egyetértek. Persze ilyenkor a szülő is sokat segíthet, hogy az esti-délutáni esetleg hétvégi beszélgetések közbe játékosan beleépíti azt, amit szerinte tudhatna a gyerek. Apu is "elővett" párszor, mindig szerettem az ilyet, mert nem volt kötelező, csak éppen ráértünk, és mindig nagyon érdekes dolgokról esett szó.

Persze, ahhoz képest, hogy szerintem "levernék" sok mai fiatal felnőttet az ilyen-olyan alapkézési tudományommal, 100 nettóért őrzök egy kompjúter meg egy pénztárgépet, míg ők 3x ennyiért építik az országot (vagy egy másikat). Voltak azért nálunk is hiányosságok.

na_most_akkor 2010.10.16. 10:25:00

Római számok? Kszui Lajos, valami francia kiráJ.

...
Pont ilyen tolltartóm volt. Kár, hogy nincs meg.

no mail, no problem 2010.10.16. 10:35:09

nekem egy sima nyitható fadobozos tolltartóm volt, utáltam, mert kinyílt és szétszórodott. és csorgott nyálam mások menő műanyag, zippzáros tolltartója után.

pont ilyen volt az iskolám. ha jól emlékszem, harmadik osztálytól használhattunk golyóstollat, a négyszínű mindent vitt. a penkalát is tiltották, ceruzát kellett használni, és mennyire utáltam, ha kitört a hegye és hegyezni kellett.

a töltőtollra gyakran visszaálltam, de már több, mint tíz éve csak azzal írok. már szeretek ceruzát hegyezni, késsel is.

Karnamantra 2010.10.16. 10:54:24

@kávéfüggö: Vagy egy vetélkedőben egy ilyen kérdésen úsznak el a milliók :)

no mail, no problem 2010.10.16. 10:55:52

@dallas63:

a római számokról azért jött le ha nem is az emberiség, hanem az európai latin gyökerű kultúra, mert nem lehet velük rendesen számolni, és gátolta a matematika akkori fejlődését.

rettenetesen sok tudásnak nem érezni a közvetlen hasznát, de ha használod, valamennyi haszna, közvetett, közvetlen egyaránt lehet. el lehet dönteni, hogy ezeket az információkat továbbadja-e az oktatási rendszer, vagy hanyagolja, mint nem használatos tudást. amúgy a felvetésed jó, tényleg el kellene dönteni, hogy mekkora igény van valamennyire művelt emberekre, vagy elég - netán jobb is - ha egy társadalom csak a szakmájukat, azt viszont professzionálisan ismerő tuskókból áll, akiket ott vernek csalók, politikusok, pilótajáték szervezők, csodaszer forgalmazók és egyéb kóklerek, ahol csak tudnak.

pg2 2010.10.16. 10:56:09

No, ha megtanultál helyesen olvasni meg írni, akkor olvasd át mégegyszer, mielőtt közszemlére teszed.

öregpóni 2010.10.16. 10:58:28

@ssw123: Az1-es, 2-es, 3-as fiad (gyereked) mit tud??????@no mail, no problem:

öregpóni 2010.10.16. 11:03:25

@kávéfüggö: Igazat adok neked!!!!!!!

Nekünk még tollszárunk volt álltalánosba, úgy tettük bele a hegyet, és tintatartóba mártogattuk, és itatóspapírt használtunk.

A töltőtoll később nagy szám volt!

pg2 2010.10.16. 11:13:33

Ja, bocs, nem számítottam rá, hogy ez itt (a kommentek tanusága szerint) a hamis nosztalgiába bújtatott önajnározás meghitt zuga. Így már egész más a kép.

Persze, a római számok... de a logarléccel, léptékvonalzóval stb. nem mertek előjönni, hamar kiderülne, hogy ugyanolyan ostobák vagytok, mint a fiaitok, akiket itt szapultok. Egyébként római számot (épülethomlokzat szintjén) mindenki tud _olvasni_, nem nagy cucc (már az is egy nívó, ha valaki erre büszke), de ha számolni kell velük (lehet!), vagy kéne írni egy algoritmust oda-vissza átváltásra, az már keveseknek sikerülne közületek. Felteszem, odáig már el sem jutottatok, hogy vajon van-e, és miért szabványosított jelük, külön unikódjuk. Persze, a "korszerű" ismeretekre semmi szükség...

picibh 2010.10.16. 11:47:49

Én viszont a legfiatalabbak közé tartozom, tavalyi évben érettségiztem.Friss élményként eltudom mondani, hogy a római számokkal addig foglalkoztunk, ameddig a budapesti kerületek vannak számozva.Az, hogy én többet tudok csak a szüleimnek és a saját kíváncsiságomnak köszönhetem, ezért nem is csodálom, hogy manapság senki se tudja őket..

$pi$ 2010.10.16. 11:57:19

Hát a római számokat ma is elég elterjedten használják, nagy gáz ha valaki még ezeket sem ismeri:

(1) Könyvek köteteinek számolására például: Szakjo Komacu: A Sárkány halála I-II.

(2) Könyvek előszavának lapszámozására akár kisbetűvel is (mint i, ii, iii). Ez mondjuk inkább angol nyelvterületen szokás.

(3) Felsorolás számázásánál. Nyilván minden irodai program tud ilyet...

(4) A szövegben is egy csomó helyen használjuk, mint például uralkodók neve előtt, századok megadásánál és így tovább. Mondjuk a 20. század elég furcsa a XX. század helyett, nem?

Forest (törölt) 2010.10.16. 12:12:38

Szuper ez a tolltartó! Nekem is volt, nagyon szerettem. Aki "velem egykora" biztosan emlékszik rá, hogy (fekete-fehér) televízióban is volt olyan típus, aminek a képernyő mellett függőlegesen voltak a kezelőszervei, és fentről le lehetett húzni egy hasonló rolós "takarót" mint ezen a tolltartón van. Emlékszik valaki a készülék típusára?

hawkeye 2010.10.16. 12:12:51

@dallas63:

Nocsak, úgytűnik elevenbe vágott a római számok értelmezni tudásának hiánya.

És nem csak az érettségizőknél.

Pedig csak példának hoztam fel, mivel szerintem hozzá tartozik az általános műveltséghez.

Ez szól pg2-nek is, hiszen botor dolog lenne az általad említett szintű szakképzettséget (akár matematikait, akár mást) számonkérni alapszintű intelligenciaként.

A posztolótól elnézést kérek, hogy megjegyzésemmel félrevittem a poszt eredeti témáját.

Amúgy ki ismeri közületek a görög ábécé betűit...? :)

Diktatúra Pécsett, új céget foglalt el a Fidesz! 2010.10.16. 13:09:06

Régóta hajtok a pécsi vásárban egy ilyet, de nem találok!

$pi$ 2010.10.16. 13:22:24

@hawkeye: Nekem a nickem is egy görög betű, mert hát matekból azt is tanulja az ember. Meg az aleph-ot is, de a kedvencem az ankh. ;)

m s e 2010.10.16. 13:24:19

Zseniális ez az írás, nagyon jó korfestő hangulata van.

Egyébként mi is mártogatós tollal kezdtük, a golyóstoll valóban tiltva volt, be sem volt szabad hozni az iskolába. Szó sem volt arról, hogy magyar találmány lenne (Bíró), inkább valamilyen dekadens imperialista szimbólumaként volt beállítva. És a tiltott gyümölcs ízét kínáló vetkőzős golyóstoll, (amit állítólag az iskola melletti trafikban árulták, talán pult alól) az a romlottság netovábbjának számított.

A fából készült iskolapad lapja alatt volt egy polc, amin szotyolamaradékok és ott hagyott amerikaimogyoró héjak árasztottak sajátos ilatot.

A viseltes kék köpenyet hordó pedellusról pedig az a hír járta, hogy a szertárban a preparátumokról leitta a spirituszt.

m s e 2010.10.16. 13:27:54

Javított kiadás:

Zseniális ez az írás, nagyon jó korfestő hangulata van.

Egyébként mi is mártogatós tollal kezdtük, a golyóstoll valóban tiltva volt, be sem volt szabad hozni az iskolába. Szó sem volt arról, hogy magyar találmány lenne (Bíró), inkább valamilyen dekadens imperialista szimbólumként volt beállítva. És a tiltott gyümölcs ízét kínáló vetkőzős golyóstoll, (amit állítólag az iskola melletti trafikban árulták, talán pult alól) az a romlottság netovábbjának számított.

A fából készült iskolapad lapja alatt volt egy polc, amin szotyolamaradékok és ott hagyott amerikaimogyoró héjak árasztottak sajátos illatot.

A viseltes kék köpenyt hordó pedellusról pedig az a hír járta, hogy a szertárban a preparátumokról leitta a spirituszt.

kékdelfin 2010.10.16. 14:02:58

@hawkeye: Jelentem, én ismerem, minden nap használom, leginkább a kis betűket. Körülbelül három betűt nem használok belőle. Imádom is a wordbe bepötöygni!

átlátó 2010.10.16. 14:16:05

Nekem felnőtt fejjel néhány éve lett ilyen tolltartóm, mert nagyon akartam. Vetkőzős golyóstollam is van már... :)

georg 48 2010.10.16. 16:03:06

@öregpóni:
Igen, én is emlékszem a tollszárra.
De emlékeztek e, volt olyan körző ami ócska lemezből volt, az egyik vége hüvelyszerűen volt kialakítva és rá kellett húzni egy ceruzára. Pár éve még meg volt, már két órája keresem és nem találom sehol.

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2010.10.16. 16:45:39

1973-ban voltam elsőosztályos. Nekünk még töltőtollat kellett vennünk, de a második félév elején betiltotta az iskolai vezetőség, mert túl nagy arányú volt a nem rendeltetésszerű használat, mint pl.: pad leöntése tintával, saját kéz leöntése majd leöntött kézzel lánytanuló fehér zoknijának tapogatása, írás helyett érdekes ábrák produkálása a füzetben és az ábrák elemzése, hogy mire hasonlítanak, stb.

Én örültem a változásnak, mert utáltam a tintatollat. Viszont a golyóstollat sem szerettem. Én vékony filctollal akartam írni, ami akkoriban ritka volt, de apám külkeres volt, s havonta utazott valahová és mindig hozott nekem, aztán pedig már a belvárosi Ápisz-boltokban is lehetett már kapni, pl. a Tanács körút és a Népköztársaság útja sarkán lévő Ápiszban. (Ez most egy életkor-teszt volt: aki tudja, hogy ez hol van, az minimum 30 éves.)

2010.10.16. 17:21:20

@Birca Maxval: Azok a csodás filctollak!Imádtam őket, mikor bejött hozzánk is. Csak azzal akartam rajzolni, pedig csak feketében ,pirosban kékben és zöldben volt kezdetben kapható.Aztán bővült a színskála, és én majd elájultam a gyönyörűségtől, amikor megláttam.

HgGina 2010.10.16. 17:24:28

Ksziv Lajos francia király
6. Lenin
100. Cardinale
hónapok, kerületek...

@Birca Maxval: golyóstollal Rohrschach-teszt? Perverz ötlet.

És ma is perverz módon, töltőtollal írok. Érdekes nézni, amikor egy önátíróst aláírva az ügyintéző csak bután néz, em érti, hogy a töltőtoll miért nem jó önátírós papírokhoz.

2010.10.16. 17:25:01

@m s e: Nemcsak szotyolára emlékszem, hanem otthagyott öcsi sajtról is.Az volt a csúcs.Onnan kezdve a hetesnek a nap végén be kellett néznie minden padba, és a szemetes pad tulajdonosával könyörtelenül ki kellett takaríttatnia.Ez nem mindig járt sikerrel.

HgGina 2010.10.16. 17:28:06

@$pi$: aleph (alef), ankh mint görög betűk? Meglepne.
Ezt hol okítják így?

c_de_berzsián 2010.10.16. 18:30:06

Római szám köll, mert a VII.-en lakom, és eltévednék.
Volt olyan is, bambán néztem, hogy kinyílik az ajtó, miközben kapirgálok a kulccsal...

Hanem, vajon hol van definiálva az "általános műveltség" tartalma? Mert én még csak olyan meghatározással találkoztam, ahol valaki - bizonyos témában való jártasságát fitogtatva - mintegy lenézőleg minősítette az adott ismerettel nem bíró embertársait. Meg egyénként is: változik az is. Valószínűleg ma már része az SMS szerkesztés, és nem része a chorijambus ismerete.... na.

kenya5 2010.10.16. 18:37:47

RÓMAI SZÁMOK A FEJLETT NYUGATON KŐKEMÉNYEN TANANYAG AZ UNOKÁM FÜZETÉBEN LÁTOM.NEMSIKLANAK ÁT RAJTA MINT NÁLUNK HANEM KOMOLYAN MEGTANITJÁK ÉS MEGKÖVETELIK AZ ALKALMAZÁSUKATIS.

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2010.10.16. 19:04:34

@kenya5:

Nagyon változó a használatuk. Országonként. S pl. Japánban, Kínában, Indiában teljesen ismeretlenek a római számok. Ott az átlagember az iskolai angolórán ismerkedik meg a római számokkal, hogy "ezek a furcsa angolok és amerikaiak időnként használnak egy másik számozási módszert is".

cso zsi 2010.10.16. 19:18:55

@hawkeye: "Igen, és jut eszembe, 10 érettségiző közül 9 nem képes értelmezni a római számokat."
Ha még csak ők.
De a médiákokokban képesek voltak benyögni, hogy "ikszes tározó" az iszapömlés híreinél.
"Hatodik" Leninnel mi még csak viccelődtünk /fiatalabbaknak Vlagyimir Iljics (V.I.) Lenin/, ma már szimpla tudatlanságról beszélhetünk.

cso zsi 2010.10.16. 19:23:06

Természetesen az ilyen fa tolltartóm még megvan, csak sokkal rosszabb állapotban. A fiók fele, és az alsó borítás hiányzik.
Becsukva, mintha az enyém lenne a képen.

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2010.10.16. 19:28:23

@cso zsi:

A médiákban elsősorban kommunikáció szakon végzettek dolgoznak, s ott nem része a tananyagnak a római számok ismerete... :-)

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2010.10.16. 19:30:26

@cso zsi:

S mint a katonai politikai tiszt: "jelenleg földünk egyhatodán van szocializmus, de a történelem kerekét nem lehet leállítani, hamarosan egynyolcadán, egytizedén, egyhuszadán lesz szocializmus, sőt nem messze a nap, amikor a világ egyszázadán lesz szocializmus!". Végülis persze igazat mondott, csak ő ezt másképp értette.

cso zsi 2010.10.16. 19:49:04

@Birca Maxval: Szimplán a jövőbe látott.
Bár manapság a szocializmust egyesek nem tudják megkülönböztetni a kommunizmustól, mégis beszélnek az elmúlt rendszerről.
Kommunizmusról (az igaziról) csak álmodtunk, vagy idealista könyvekben olvashattunk. De valahogy mindig lettek "egyenlőbbek".

becike4 2010.10.16. 19:52:33

És milyen volt az elefant radír,meg a Versatil töltőceruza,amit szétcsavarva köpőcsőnek használtunk?

fafej 2010.10.16. 20:04:16

Nekem is volt ilyen tolltartóm.
Jókat mosolyogtam a kommentek azon részén,hogy mennyire fontos/nem fontos a római számok ismerete.A mai fiatalság beszélni-írni sem tud normálisan,sms-jelleggel kommunikál,affektál.Értem ezen a "Kivi vok...",a "telcsi-türcsi-fürcsi-szülcsi-felcsi"...stb stílust.A hátamon feláll a szőr ezektől.Ez biztos azért van,mert őskövület vagyok,aki ácsceruzával-mártogatós tollal tanult írni első osztályban,másodiktól engedték a szívatós töltőtollat és a rendes ceruzát.Igaz,volt golyós tollam is,meg töltőceruzám (egyedüliként a faluban a gyerekek között),mert gyakran fordultam meg rokonoknál a fővárosban,és ott szert lehetett tenni efféle kincsekre...Meg vetkőzös tollam is,és kacsintós pénztárcám is volt.Ezeket csak rejtve,az iskolaköpeny zsebében lehetett tartani,és a (pottyantós)rötyóban mutogatni.Ha tanerő meglátta,elkobozta,mint "imperialista mételyt,amely megfertőzi a szocialista gondolkodást".

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2010.10.16. 20:15:53

@cso zsi:

"Kommunizmusról (az igaziról) csak álmodtunk, vagy idealista könyvekben olvashattunk."

Én személyesen maximum rémálmaimban álmodtam a kommunizmusról. Ha az egyszer megvalósult volna, na, az lett volna a földi pokol...

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2010.10.16. 20:20:37

@fafej:

Nálunk a legmenőbb gyerekek azok voltak, akiknek sok különböző sörösdobozuk volt. Egy osztálytársamnak volt egy ötliteres német sörösdoboza, persze üres, őt mindenki irigyelte. Egyszer be is hozta, becsomagolva egy párnába nehogy sérüljön a hatalmas érték... s csak bámulni engedte, azt nem, hogy bárki kézzel hozzá is érjen...

Amikor elmondtam a nagyobbik fiamnak (1988-ban született), azt mondta, hogy valószínűleg mi elmebetegek lehettünk, hogy üres pléhdobozokat kincsnek hittünk.

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2010.10.16. 20:28:50

@fafej:

Ja, s engem és haveromat 1979-ben, hetedikben intővel sújtottak, beírták az ellenőrzőbe, hogy "engedély nélkül távozott az iskolából pornográf kiadvány beszerzése céljából".

Ugyanis volt akkoriban az évente 4-szer megjelenő SZÚR MAGAZIN, amiben voltak kicsit erotikus fényképek. Mai szemmel persze nevetséges, a legmeztelenebb kép az volt benne, hogy két nő bugyiban és pólóban fürdenek a tóban, majd kijönnek és átlátszik a pólójuk, s egyébként meg bugyis-melltartós és kicsit vadabbul öltözött nők voltak a többi képen, kihívó tekintettel. Manapság egy átlag hétköznapi reklámon több erotika van.

De akkoriban ez volt az egyetlen erotikusnak mondható magyar kiadvány. Haverral meg összedobtuk a pénzt, kimentünk megvenni. Az újságos néni még meg is kérdezte "a szüleitek tudják, hogy ezt veszitek?", mi meg mondtuk, hogy persze, a szüleink küldtek le minket az újságért. Aztán mentünk vissza az iskolába, de éppen az igazgatóhelyettesbe ütköztünk bele, aki azonnal felelősségre vonta a havert, hogy mit rejteget a pulóvere alatt. Ez után igazgatóhelyettes elkobozta a "pornográf kiadványt". Aztán intő, meg szülők behívása.

hoffmann 2010.10.16. 20:35:51

Szerencsére a hatvanas évek magyarországi iskolapadja már korábban megörökítésre került. Aki erre kíváncsi, az megtekintheti a Zero de Conduite c. francia filmben (r: Jean Vigo), mely 1933-ban (!) készült.
Középen egy lyuk a tintatartónak, a mártogatáshoz (én is így kezdtem 52 éve), a két nebulónak meg egy-egy vályat az írószernek – ahonnan egyébként mindig legurultak. Csak a kék pacák és firkák hiányoznak: a film nem színes.
14:39-nél érdemes belenézni.
(Ez a film legjobb része az említett időpontig – innentől nem tudom, nem bírtam tovább.)

cso zsi 2010.10.16. 20:50:39

@becike4: Köpőcső? Töltőceruzából vagy krumpliszeletbe nyomva, vagy meggyúrt kenyérbéllel, és a kiszedett mechanikát dugattyúként használva gyakorlatilag nem lehetett lebukni. A szívószálból kilőtt rizsszem az már veszélyes volt.

Vályoglakó 2010.10.16. 20:55:42

Hát ilyen tolltartóm nekem sem volt, bár vágytam rá. Ami a töltőtollat illeti, mivel balkezes vagyok, néha bizony maszatoltam, hiába volt itatóspapír. Ezért örültem, amikor a felsőbe már golyóst is lehetett használni.
Ami pedig a római számokat illeti, a kultúránk része, akár tetszik, akár nem.
Érdekes, szerintem a mai fiatalok azt sem tudják mi az hogy itatós.

Vályoglakó 2010.10.16. 20:58:24

@cso zsi: Nagyon király!!! Köpőcső, töltőceruza és krumpli!!! De jó, hogy eszembe juttattad!!!

SBSB 2010.10.16. 21:10:22

@fafej: Mondd a címed, küldök egy billentyűzetet ajándékba, látom a tiéden nem működik a szóköz billentyű. (Bocs, nem bírtam kihagyni. :) )

fafej 2010.10.16. 21:13:57

@Birca Maxval:
Jaj,a sörösdobozok...Lestük a német vadászokat,akik a falunkba jártak vadászni,és kunyeráltunk...Szegény apám dobta ki a gyűjteményem valamikor '90 körül...
A SZÚR-ra is emlékszem :) Az apám igazi szexlapot szerzett be nekem és öcsémnek.Szerinte ez volt a legegyszerűbb módja a felvilágosításnak.

c_de_berzsián 2010.10.16. 21:16:31

Eh, "krumpli"...

A pillanat adta lehetőségek: radírmorzsa, kék(!) csomagolópapír rágva, a nyállal oldott kék festék jelezte a találatot.

Szerintem a radírok elenyésző százaléka fogyott el radírozás közben, a többit ellőttük.

(Bizonyság: amióta benőtt a fejem lágya, ugyanaz az egy echte rotring radír szolgál.. és alig fogy!

:))

fafej 2010.10.16. 21:19:06

@SBSB:
Hacsak a szóköz billentyű nem működne jól ezen a masinán...De jobban kézreáll,mint a laptop billentyűzete.Mondtam,hogy őskövület vagyok!!! :)))

fafej 2010.10.16. 21:20:38

@fafej:
De mondhatnám azt is, hogy hvp...

cso zsi 2010.10.16. 21:54:33

@fafej: Pedig ifjak "kiváltsága, hogy írásjelek után kihagyják a szóközt, mondván, valami került a két szó közé. Vagy csak az sms-nyelvből jött ez is.

@c_de_berzsián: Kék csomagolópapír, az se rossz. Vajon hányan tudják még, hogy mi az. Az anyaga hasonlított a nem famentes rajzlaphoz, tényleg védte a könyvet-füzetet, amíg bírta. A legkisebb gyermekem másfél hónapja jár suliba, de a tanszerek úgy néznek ki, mintha már év vége lenne. Szívem szerint a kék köpenyt is visszahoznám, kevesebbet kéne mosni a göncöt.

cso zsi 2010.10.16. 21:57:57

@Vályoglakó: Az a csoda, hogy balkezes maradhattál. Anno erős "átnevelés" volt szokásban. Láttam viszont olyan balkezest, aki elfordította a papírt, és "fentről-le" írt, így nem maszatolt.

c_de_berzsián 2010.10.16. 22:17:37

@cso zsi: Átnevelés... nekem nem úgy tünt.
"Ki balkezes?"
jelentkeztem.
"Tudsz jobb kézzel rajzolni?"
Tudtam. Eldőlt a dolog. mondjuk én élveztem, anyámék annyira nem, mert az eredmény igen ronda volt (és maradt).
Igaz, inkább "kétkezes" voltam.

c_de_berzsián 2010.10.16. 22:19:08

Hej, az eredeti posthoz: miért nem emlékszem, milyen tolltartóm volt? tuti, hogy nem az a redőnyös... és nem is irigyeltem, akinek ilyen alkalmatlan cucca volt.

vezereger 2010.10.16. 22:51:37

A római számok alkalmazása a hónapok és emeletek számozásánál magyar szokás.
Töltőtoll nélkül nem tud senki sem megtanuli kalligrafikusan írni, - kivéve a japán, kínai stb ecsettel való kalligráfiát.
A latin mindn európai nylv szókincsének az alapja, a maygart - nyelvújítás miatt - baszkot, ír és walesi nyelvet kivéve /etrusztot nem ide számolva/
Vannak dolgok, amiket nem lenne szabad elmulasztani kora ifjúkorban.

Naphoz holddal 2010.10.16. 23:45:39

Én '86-ban voltam elsős, de nekünk is töltőtollal kellett először írni. Mondjuk az már az a modernebbik, tintapatronos változat volt. Aki már szépen írt az elnyerte a jogot a golyóstollra, amit a tanárnéni vett nekünk:) Egyébként tényleg szebben lehet írni töltőtollal, én még ma is szeretek vele írni.

Ilyen tolltartóm nekem nem volt, akkoriban már a műanyag, cipzáras tolltartók voltak divatban. A menőknek dupla tolltartójuk volt, amiben volt egy emelet. Emlékszem nekem az első tolltartóm rózsaszín volt, valami királylány volt a fedelén, kopogós műanyag volt az alja és lakkbőr a fedele, hehe. Ja és az is nagyon menő volt, akinek volt olyan nagyon sokszínű tolla. Fémszínű volt kívülről és ilyen kis bogyókákat kellett lehúzni az oldalán, hogy másik színre válts.

Cyr · http://gyermekszoba.blog.hu 2010.10.17. 00:48:55

@Naphoz holddal: A lányom most másodikos. Idén kezdtek tollal írni. Töltőtollal. Ezzel szeretnék folyamatos írásra szoktatni őket (ha megállnak közben, árulkodik a paca). Ezért aztán minden délután elkékült ujjakkal jön haza, pedig már fűtenek a suliban :)

poseidon 2010.10.17. 10:09:21

@Birca Maxval: Ha hiszed - ha nem, én meg azt olvastam egyszer egy 50-es évekbeli MAGYAR újságban, hogy a német egyesítés ELKERÜLHETETLEN, mert ez az emberek millióinak akarata!

Be is szkenneltem... :-)

Naphoz holddal 2010.10.17. 11:38:38

@Cyr: nahát nem gondoltam, hogy ez még most is divat! Nekem az első tanárnénim már akkor is antik darabnak számított, szóval biztos a régi időkből hozta ezt az írástanítási módszert. Egyébként nagyon jó tanár volt annak ellenére, hogy volt néhány olyan szokása, ami miatt ma már biztos bíróság elé állítanák (pl. vonalzóval verte azokat, akik nem csinálták meg rendesen a házit). De olyan módszerei is voltak, amivel felkeltette az érdeklődésünket a tanulás iránt. Például volt egy csomó logikai játéka és aki megfejtette, az jutalmat kapott: cukrot, csokit, amit a saját pénzéből finanszírozott. Folyton kitalált nekünk olyan elfoglaltságokat, amivel fejlődtünk is, pl. gyufás skatulyákat kellett gyűjteni és amikor már jó sok volt, közösen építettünk belőle egy makett lakótelepet:) Ja meg mindenféle kézműves dolgokat is csináltunk és egymással versengtünk, hogy kié lesz szebb. Végeredmény: egész általánosban a mi osztályunk volt az iskolában a legjobban teljesítő, nálunk volt a legtöbb 5-ös tanuló, a versenyeket mindig mi nyertük. Úgy látszik a régi módszerek jól beváltak, a mostani liberális oktatásnak meg látjuk mi az eredménye...

NemesekErnyo 2010.10.17. 15:22:13

@Naphoz holddal: Négyszínű toll. Kék, fekete, piros, zöld színben (rövidebb, vékonyabb betéttel), nekem még megvan :DD

$pi$ 2010.10.17. 19:07:38

@HgGina: Egy szóval nem mondtam, hogy ezek görög betűk. Azt mondtam, hogy az aleph-et is használják a matematikába és az ankh a kedvenc betűm. Minth Tut-ankh-amon... ;)

$pi$ 2010.10.17. 19:09:31

@vezereger: dehogy magyar szokás, római szokás. Mi csak átvettük. ;)

vezereger 2010.10.17. 22:28:51

@$pi$: off: nem tudok más országról, ahol így írnák a dátumot európában

@X 2010.11.09. 03:40:48

@fafej:
Senki emlékeit nem vitatom!
Én 1954/1955-ben voltam I. osztályos (Pécs, Belvárosi Iskola) volt Kulich Gyula- ma Papnövelde utca. Olyan padban ültünk, ami említve van,-közepén a tintatartóval és a használt (kötelező) toll 363-as volt ! (nézzetek utána!) - és a lényeg (?) - nem ácsceruza, hanem piros-kék "postásiron" (?) volt a kötelező. Bocs' vagy "postásceruza?")
Bár beírtam máshová is , ajánlom :
www.bama.hu/bulifoto/tema/1066
vagy
www.bama.hu/galeria/43045
Érdemes végignézni!- és saját képeket beküldeni !
süti beállítások módosítása