Ez a szerszámos láda a kazánban végezte volna, ha hagyom. A kazánházban pihent már évek óta, benne egy csomó rozsdás és görbe szög. Én tudom, hogy ennek a ládának története van, ezért, ha szúette is mégis megmentettem. A láda története 1959.ben kezdődött. Apám akkor kérte asztalos szembe szomszédjukat, hogy egy szerszámos ládát „dobjon össze, mert építkezik. A láda el is készült, maradék deszkadarabokból, és másra nem használható régi bútordarabokból. Egyedül a láda fogójához használt új lécet, bár az is görbe volt szegényke. Amikor ezt a ládát megismertem, négy éves voltam. Apám az udvaron a nekem hozott kiskutyának épített kutyaházat. Ebben a ládában tartotta a kalapácsát, egy csípőfogót és a szögeket. A szögek nagy része már egyszer használt görbe volt. Apám minden egyes szöget egy tuskón a beütés előtt kiegyengetett, aztán jöhetett a szög beverése. Sokszor görbült el a szög. Én már akkor javasoltam, hogy az új fényes szögekből használjon – mert egy olyan szép kiskutya nem élhet akármilyen házban -, de apám hajthatatlan volt. Igazi spórolós sváb volt. Ez a szerszámos láda látta már több tyúkól, disznóól, nyúlketrec, galambdúc és istálló építését. Amit ez a láda látott felépülni, azok ma már mind szétverésre és eltüzelésre kerültek. .

Nekem is ajánlották, hogy dobjam a tűzre, és egy ezresért vegyek műanyag szerszámos ládát. Én ránéztem a ládára, és eszembe jutottak róla, egykor volt kutyaólaink, baromfiudvaraink. egykor volt lakhelyeink, melyeken ez volt a szerszámos ládánk.
A láda felújítását azzal kezdtem, hogy jó alaposan lemostam háziszappanos meleg vízzel. Hagytam megszáradni. Száradás után egyszer csiszolóvászonnal átcsiszoltam, és lekentem szúölővel, mert látszódott, hogy fertőzött. Utána megint kétszer átcsiszoltam, hogy teljesen tiszta legyen a fafelület. Portalanítottam, és vizes bázisú vastaglazúr alapozóval átkentem. Száradás után aztán az egészet vastaglazúrral bekentem. Ennek a ládának a felújítása benne van kb. 10 munkaórámban és kb. háromezer forintnyi anyagot használtam el a felújításhoz. Most ebben tartom a fúrógépem, meg hozzá tartozó egyéb szerszámaimat.  
Tudom, hogy fele ennyiből csinálhattam volna egy ugyanilyen forma szerszámos ládát magamnak, de az mégsem lenne ugyanez.

Szerző: MULTMENTO  2012.06.01. 02:00 2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr614549788

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2012.06.01. 20:13:32

Hát igen... az 'ősök' régi darabjai egy idő után kincsekké minősülnek. Az én nagyapám - családi ház tulajdonosként - ugyancsak takarékos, gyűjtögető ember volt, nálunk is megvolt a helye (habár nem efféle aranyos kis ládában) a mindenféle szerszámnak, szögeknek. És a jó szokást én is folytatom. Igaz, nincs ilyen kedves, szép ládám, de van szerszámos dobozom és méret/fajta szerint osztályozott szög-készletem, smirgli, spárga és minden, ami egy "rendes" családiház-tulajdonosnak birtokában kell, hogy legyen.
A rekonstrukciód egyébként nagyon jól sikerült.
süti beállítások módosítása