Már meséltem itt a blogon Kánról. Kán most üdülőfalu (Lásd itt: http://acs-porta.internettudakozo.hu/) Nekem anyai ági őseim születési és nyughelye. Már gyerekkoromban minden évben legalább egyszer elvittek nagymamámmal és dédnagymamámmal, hogy őseink sírja ápolt gondozott legyen. Rokonok már nem laktak ott, hisz azok nagyobb részét a II. világháború után kitelepítették egykori otthonukból, és helyüket Felvidékről és Erdélyből betelepítettekkel helyettesítették. Kánba most sincs tisztességesen megépített bekötőút, földút vezet a faluba.  A földúton döcögtünk most is az autóval a Hegyhát girbe-gurba útjain. Gyerekkoromban ezt az utat gyalog tettük meg a Hetvehelyi állomásról. A falu előtti dombtetőn mindig meg kellett állnunk, mert nagymamám és dédnagymamám ilyenkor a faluba érkezés előtt szemrevételezte a falut.  A dombtetőről végigmutatta az összes háztetőt, és mindegyikről elmondta, hogy kik lakták, hogy nézett ki ez régen.  A hetvenes években már a házak többségének állapota romlásnak indult. A betelepített lakosok nem találták meg számításaikat, ezért aztán továbbálltak.  Sokszor elvitték el a házakról a még használható építőanyagokat, a vályog és kőfalak pedig védelem nélkül egyre csak fogytak. A hetvenes években a temető volt a falu legszebb része, hisz a még élő hozzátartozók nem hagyták, hogy szeretteik végső nyughelye is az enyészetté váljon.  A blogom indulásakor bemutattam a Káni szűz Mária szobrot, itt: http://multmento.blog.hu/2010/01/15/bevezetes_bemutatkozas_gyanant. Ez a Mária szobor volt az első, melyet megmentettem, azaz restauráltam. A második munkám pedig dédnagyapám fejfájának a restaurálása volt. Nem volt ez szakszerű restaurálás, hisz nem tanultam én ezt. A komlói temetőben lestem meg egy sírkövest, hogy a régi sírkövet drótkefével átsúrolja, majd egy durva ecsettel portalanítja. Portalanítás után cementes folyadékkal átkente, hogy az apró repedéseket eltömítse. Száradás után aztán a sírfeliratot aranyozta. Én is azt csináltam, azzal a különbséggel, hogy aranyam nem volt. Otthon találtam egy kis sárga olajfesték maradékot, azt vittem ki Kánba. Így történt, hogy a sírkövet, melyen korábban a felirat nem látszott, én restauráltam. Ahhoz képest, hogy én ezt 1974-ben tettem, nem is rossz. Látjátok az első képen Dédnagyapám fejfája látható, úgy, ahogy én restauráltam.Kan_temeto1.JPG

A többi képet a káni temetőben készítettem, jövőre talán már ennyi sem fog látszani ebből a sírkertből, amely ma már inkább erdőnek mondható. Kan_temeto3.JPGKan_temeto4.JPGKan_temeto5.JPGKan_temeto9.JPGKan_temeto6.JPGKan_temeto2.JPGKan_temeto8.JPGKan_temeto7.JPGKan_temeto12.JPGKan_temeto11.JPGKan_temeto10.JPGKan_temeto13.JPGKan_temeto14.JPGKan_temeto17.JPGKan_temeto16.JPGKan_temeto15.JPG

Szerző: MULTMENTO  2012.10.24. 07:38 3 komment

Címkék: temető szakrália

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr624864613

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2012.10.24. 08:49:40

A régi temetők nagy kedvenceim. Remélem jövőre is eljutsz ide és nem nyel el minden fejfát a növényzet. Bár úgy vélem még ez is jobb eshetőség mintha teszem azt valaki felvásárolná a területet és eldózerolnák az egészet. Ugye? Kellenek az ilyen helyek. Az pedig hogy a nagymamáddal és dédmamáddal juthattál el ide még gyerekként...az ajándék. És most picit irigykedem ezért. De csak egy picit. :-)) Mert nekem ez sose adatott meg. Nagyanyám sose vitt haza szülőfalujába, hiába kértem. Pedig minden évben elment megnézni a temetőt. Én pedig szivesen mentem volna vele....

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2012.10.24. 10:09:38

Bármenyire is szívszorító – ez az élet rendje. Nem csak mi, hanem még az emlékünk is eltörlődik egyszer erről a szépséges földről és senki sem lesz, aki emlékezne ránk. 2-3 generációig visszamenőleg legalább nevek, események megőrződnek, talán sírok is (bár ezek egyre kevésbé) – aztán volt nincs…Született-élt-szeretett-szerették-meghalt.
Ilyen egyszerű ez, csak mi (az élők) mindig túlbonyolítjuk a dolgokat.
Azt hisszük, „valaki” vagyunk.
Pedig egy porszem tovább él, mint bármelyikünk.

kisbela 2012.10.24. 11:27:12

A történet kedves,a fotók szépek.
14 évesen a nagymamám megkért,hogy fessem újra a szülei sírján a feliratot.
Nem akartam a hantra állni/ülni és behajolva nem esett kézre.Megfolyt.
12 évvel később Nagyvázsonyban vágtam a márványt egy nagyon öreg sírkövesnél.A harmadik napon mondta:maradjak nála,betanít és mindent rám hagy.Nem volt senkije.
Sajnos eljöttem.
süti beállítások módosítása