raksanyi1.JPG

Terézváros Munkácsy Mihály utcájában van egy kisebb fajta bérház. Emléktáblája rögtön azzal kezdődik, hogy ebben a bérház egyik lakásában élte le életének nagy részét Raksányi Gellért. Vajon milyen lehet hat évtizedet leélni egyetlen lakásban? Én magam több lakásban laktam már, de egy évtizednél tovább lakásban nem nagyon bírtam. Ámbár, az igazat megvallva a mostani terézvárosi lakásomban már másfél évtizede élek.

raksanyi2.JPG

Raksányi Gellért (Szigetvár, 1925. július 19. – Budapest, 2008. május 20.) a Nemzet Színésze címmel kitüntetett, Kossuth-díjas és Jászai Mari-díjas magyar színművész, érdemes és kiváló művész.

1947-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, végül a Nemzeti Színház társulatának tagja lett, 1989-től örökös tag volt. Kisebb karakterszerepekben alakított nagyot, de számos filmben és tévésorozatban is szerepelt – többek között a Szomszédok Kutya ura volt ő. Raksányi, aki ekkor már igazi színészlegendának számított, saját becenevén szerepelhetett a sorozatban (Kutyu). Ez a név hároméves korában ragadt rá, amikor egy vadászaton kutyák hívták fel a hajtók figyelmét az eltévedt kis Gellértre. Forrás: http://hu.wikipedia.org/wiki/Raks%C3%A1nyi_Gell%C3%A9rt

raksanyi3.JPG

Raksányi Gellértről az interneten rengeteget lehet olvasni, és szereplésével a Youtube-n sok felvételt lehet megnézni, hallgatni. Egyetlen rövid részletet szeretnék figyelmetekbe ajánlani, mely a Szomszédok sorozat egy rövid, tanulságos kis jelenete.

Ha már Szomszédok! Nézzétek meg fényképsorozatomat arról a kis lakótelepről, ahol majdnem egy évtizedet éltem le, és ahol gyermekem születtek. Amikor a teleregény sorozat elkezdődött már egy éve éltünk a kis másfél szobás lakásunkban. A sorozatot nézve többször mondtuk: - Jé, a mi lakásunk is pont ilyen!

szomszedok1.JPG

A kis lakótelepet megszerettük. Amikor kinőttük a lakást, szerettünk volna a telepen maradni. Nem sikerült megfelelő méretű és árú lakást találni a környéken, így aztán a munkahelyünkhöz közelebb költöztünk.

szomszedok2.JPG

Elköltözés után még sokáig jártunk vissza a megszokott környékünkre vásárolni, és szomszédjainkkal találkozni. Tíz év eltelt aztán úgy, hogy egyszer sem látogattunk vissza ifjúságunk lakótelepére. Egy évtized kihagyása után aztán visszamentünk kicsit nosztalgiázni, és akkor született meg a fotósorozat egykori lakótelepünkről. A képeken látható nagy fák közül van, amit még csemeteként mi ültettünk.

szomszedok3.JPG

szomszedok4.JPG

szomszedok5.JPG

szomszedok6.JPG

szomszedok7.JPG

Szerző: MULTMENTO  2015.01.31. 06:36 5 komment

Címkék: fa épület emléktábla sarokház

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr47122545

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2015.01.31. 09:36:05

Bizony, így van ez, a fák mutatják legjobban a műló időt. Hasonló élményem nekem is van... Én viszont igencsak boldogan leéltem volna 70 évemet abban a házban, amiben születtem, de sajnos ez nem adatott meg. De azt nem mondhatom, hogy valami nagy költözködő lennék....

@X 2015.01.31. 12:26:15

A kérdésre nem tudom a választ,főleg úgy,hogy a lakásnak pl. a méreteit vagy az elhelyezkedését (?) nem ismerem,- minden bizonnyal R.G.-nek megfelelt. Gondolom,a legtöbben a "családi szaporulat" miatt is költözésre kényszerültek,- valami hasonló történt velünk is (5 év panelban,35 m2/1,5 szoba) - majd 16 nagyobb panelban,59 m2/2,5 szoba)-majd -immár 12 éve egy családi házban. A panelok egy lakótelepen voltak,mivel megtartottam a háziorvost,a fodrászt és a könyvtárat, így aztán havonta "visszajárok," - bár "házunkat" nem gyakran keresem fel... az is igaz,eléggé ki is cserélődtek a lakók. Aki úgy gondolná, hogy "tetszetős" lakás vonatkozásában a "evolúciónk"... kissé téved. Csak-csak eljutottunk odáig, hogy most meg kissé nagy már a cs.ház - 2 főnek.

MULTMENTO 2015.01.31. 13:54:55

@Aranyosfodorka: Ugyanígy vagyok én is. A a szülői házban én is el tudtam volna képzelni az életem, ha azt ide a munkahelyem közelébe lehetett volna tolni. Felnőttkorban megszerzett lakásokhoz nincs olyan kötődésem.
@@X: Van ez úgy, hogy nagy lesz a cs.ház, de biztosan nehezen mennél kisebbe, hisz a sajátod ismered, és sok minden köt hozzá. Legalább is én így gondolkodom.

mickey7 · www.dunaninnendunantul.blogspot.hu 2015.02.01. 19:05:04

Nem tudtam erről a tábláról köszönöm, hogy felhívtad rá a figyelmünket. Szomszédok... Milyen jó kis sorozat volt! Mondhatom, hogy a mi korosztályunk emblematikus sorozata volt. Aktuális témákat dolgozott fel, remek színészek előadásában. Mennyien nincsenek már köztünk! Érdekes... így visszagondolva ez volt az egyetlen sorozat amit néztem. Azóta egyet sem. Szokták volt mondani, hogy élete során minden embernek el kell ültetnie legalább egy fát. Én is, mi is megtettük. Mi idén 25 éve lakunk az első lakásunkban, nagyon szeretjük és kinézve az ablakon láthatjuk az idő múlását az általunk ültetett fa növekedésén is.

MULTMENTO 2015.02.02. 07:32:41

@mickey7: Más sorozatot én sem néztem, sőt mióta a lehetőség adott német csatornák műsorainak megtekintésére, a magyar TV-ből csak a híradót nézzük meg. Van amikor a híradóról is átkapcsolunk, mert annyira nézhetetlen. A lakás, ha elsőre sikerült volna méretben megfelelőhöz jutni talán még most is abban élnénk. A faültetésben nagyon egyet értünk :-)
süti beállítások módosítása