A hónap elején írtam a véméndi szódásról, aki még nem olvasta: http://multmento.blog.hu/2012/10/03/szodasuveget_vettem . Akkor nem tudtam a véméndi szódásüveg hiteles történetét, de a blogbejegyzésem a segítségemre sietett, mert kommentezőként jelentkezett a véméndi szódás unokája. Először nem hittem a szememnek, de véletlenek nincsenek, így rögtön felvettem a kapcsolatot az unokával, hogy megtudjam a nagyapa és a szódagyár hiteles történetét. Az unokával több levélváltásom történt, és kaptam családi fotókat is illusztrációként. A cikkem kapcsán olvasóim felvetették, hogy érdekes lenne közzétenni ezt a történetet is az én ki talált történetem folytatásaként.Az alábbi publikus információkat tudtam meg a véméndi szódagyár tulajdonosának családjáról, és a küldött fotókat is publikálom, mert engedélyt kértem és kaptam a szódagyáros unokájától a közlésre.

1976 -ban születtem, nagyapám 1978-ban halt meg, apám 1986-ban. Mivel gyerekkoromban meghaltak, sajnos nem sokat tudok a múltunkról. Nagyapám bátaszéki, és a ház ahol lakott most is családunk tulajdonában van. A házunk 1907-ben és háttérben kb. 1960 – 1970 –es években. szodagyar1.JPGszodagyar8.JPGBátaszéken is volt szódagyárunk. Államosításkor elvették a földjeinket és a szódagyárakat is (ha jól tudom 1946-ban). Nagyapám ekkor mérgében — és azért is, hogy ne tudják mások felhasználni —- összetörte az üvegek jelentős részét. Gyerekkoromban volt néhányszáz kiló letört szódásüvegfej otthon, és néhány alkatrész a szódagyártó gépekből. Ezek ma már nincsenek meg sajnos.

szodagyar2.JPGA szódagyárat a nagyapám mostoha apja Ritter Bálint alapította. Ő 1942-ben meghalt. Úgy tudom nagyapám 1942-ben katona volt. szodagyar6.JPGszodagyar4.JPGszodagyar3_1.JPGAzért nem vitték a Don kanyarhoz, mert apám 1942 januárjában született és ezért hazaengedték. Tudomásom szerint a szódagyárat Véménden ebben az időszakban Trábert család üzemeltette nagyapám neve alatt. szodagyar9.JPGAz egyik képen nagyapám és szerintem egy sörpalackozó gép látható. Ez a házunk udvarán készült.  Az utolsó előtti képen egy szódatöltő gép látható.

szodagyar7.JPGszodagyar5.JPG

Szerző: MULTMENTO  2012.10.29. 07:37 3 komment

Címkék: üveg sarokház

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr164869442

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2012.10.29. 09:05:59

Eszem megáll ! Hogy mikre képes ez az átkozott-áldott internet !!!
Irigyelek. Mindig is ilyesmire vágytam, hogy egyszer a sok szövegelésemre a "semmiből" felbukkan valaki, s előad egy fantasztikus sztorit. Amit aztán új postként meg lehet írni....és így a végtelenségig... :-)
Nagyon tetszett ez a mai, bár bevallom akár egy családregényt is elolvasnék a szódagyárosékról !

MULTMENTO 2012.10.29. 16:02:25

@aranyosfodorka: Azért a Te blogodon is láttam hasonlót, a Zsolnay angyalos sorozatod is szerintem ilyen volt. A szódás unokája most Pécsen dolgozik. Amilyen kicsi a világ talán még találkoztál is vele, csak nem tudtad, hogy éppen Ő az.
A szódás történetek pedig egyszer talán tényleg egy családregénnyé állnak össze. A kedvünk megvan hozzá, hogy megírjuk. Már csak idő kérdése:-)engedi :-)
süti beállítások módosítása