Legalább is nem most akartam megjelentetni a Budapesti Szent István bazilikáról való írásom, hanem január 22-re terveztem. Azért ekkor mert ez egy nevezetes nap a Bazilika építéstörténetében.  Tudni illik 1868. január 22-én a már szerkezetileg majdnem kész bazilika felfalazott kupolája hatalmas robajjal összedőlt. Ez a bazilika építését késleltette, mert utána három évig csak a romok eltakarítását végezték. A felelősöket ugyan nem találták meg, így felhasznált kőre fogták. Azóta a „jól elbazilikáz(tam)tuk” kifejezést sokszor és sokan használjuk mi magyarok. A kifejezést szinte mindenki ismeri, de mégis azt tapasztaltam, hogy sokan nem tudják, hogy ez mondás miért került 1868-ban a magyar nyelvbe.

Amikor épült Zsolnay kerámia nem került rá, de aztán. Az 1930-as években a szentély- karéj külső domborműveit és az oszlopfők egy részét, majd az 1990-es években az oszlopfőket Zsolnay mázas kerámiára cserélték. Az időjárásnak, és a környezetszennyezésnek ez sokkal jobban ellenáll, mint az eredeti puha mészkő. A templom orgonája a pécsi Angster József gyárának terméke már az átadás óta. Forrás:  http://hu.wikipedia.org/wiki/Szent_Istv%C3%A1n-bazilika

bazilika1.JPG

bazilika2.JPG

bazilika3.jpg

bazilika4.jpg

Szerző: MULTMENTO  2013.02.07. 16:05 4 komment · 1 trackback

Címkék: szakrália zsolnay épületkerámia

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr805061057

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.02.08. 13:13:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2013.02.08. 10:16:19

Kár,hogy nem voltak jók a fény-viszonyok. Igazán csinálhatnál még pár szép, és közeli képet róla jó időben is, hiszen olyan gyönyörű !

MULTMENTO 2013.02.08. 10:53:55

@aranyosfodorka: Igazad van. Majd, ha "jó időben" járok arra készül még fénykép, és újabb poszt is, mert még megírni és fényképeznivaló van a Bazilikán, és környékén is.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2013.02.08. 13:32:12

Én viszont köszönöm a történetet! A kifejezést pedig nem ismertem!

Kösz!

Célkereszt 2013.02.10. 13:17:24

Én meg azt hittem, hogy rokon a basszus, basszuskulcs kifejezésekkel. Amikor a finom népeknek nem szabad kimondani, hogy "bassza meg" vagy "elbasztam".
süti beállítások módosítása