Gyakran megyek végig az V. kerület Aulich utcán. Nem egy hosszú utca. hisz a Szabadság Tértől tart a Batthyány Örökmécsesig, épp néhány házból álló utca. Ebben az utcácskában van egy különlegesen szép szecessziós ház, melyről már régóta akarok mesélni, csak vártam az alkalmat. Azt gondolom most eljött. Barátomnak ajánlom, aki nemcsak szereti, hanem írja is a meséket. Remélem magára ismer, és megérti, hogy miért választottam neki ezt az épületet. Az épület állapota példa értékű. Bár ezen a környéken sok a felújított ház, de mégis szinte minden harmadik homlokzata igényelné a renoválást. A házon emléktábla is van, hiszen ebben a házban élt Dr. Román András (1929-2005) a magyar és a nemzetközi műemlékvédelem kiemelkedő, meghatározó alakja. Mint tudjuk az öreg suszter cipője lyukas, ezért gondoltam, hogy a műemlékvédő háza meg romos. Szerencsére ez a ház példásan felújított, és megvan rajta minden eredeti szecessziós gipszdísz. A jellegzetes ostorcsapás motívum nagyon ismerős a szecesszióból, ezen a házon is sokat alkalmazzák. A homlokzaton levő színes karcsú színes ruhát viselő hölgy mozaikkép is lehetne akár Párizsban is. Van két olyan motívum, ezen a házon, mely nagyon magyar és nagyon egyedi. Az egyik a páva motívum, ezt gondolom sokan mondják, hogy unalmas magyar, hisz volt ez minden grófi kertben. Nekem a házon a béka tetszik a legjobban. Békát ezen kívül más szecessziós házon nem láttam. Az erkély alatt jól kivehető -, hogy ahol a korábbi historizáló építészeti korszakban Atlasz tartotta az erkélyeket - most  két béka erőlködik azon, hogy megtartsa az erkélyt a homlokzaton. Erős béka ám a magyar, már száz éve ott állnak, és el sem mozdultak.

Képek: A békás házról készültek

Szerző: MULTMENTO  2011.04.02. 17:45 5 komment

Címkék: épület emléktábla

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr92794129

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2011.04.03. 08:21:29

A ház valóban gyönyörű. Gondolom, a fotózási nehézségek miatt nem tudtál több képet készíteni. Ha mégis lennének fotóid, szívesen megnézném közelebbről a többi épületdíszt is - tán nem vagyok egyedül ezzel a kéréssel!

2011.04.03. 14:34:54

Hát nem felejtetted el? Ápr.4!
Szívem minden melegével, őszinte barátsággal, ezerszer köszönöm!!!!!!!

@X 2011.04.03. 15:07:55

Na, igen. Általában erre mondják azt, (többen)hogy érdemes új járni-kelni az utcákon, hogy nem csak a lábunk elé nézünk, hanem felfelé is. Bár vitatott kérdés, hogy mi magyarok, leszegett fejjel járunk-e ?- olvastam valahol.
Sajnos egyúttal látom pl.a felújított kapun nem eredeti a kilivs, továbbá azt a reklámújság tartót ?- és a világítás (lámpa) vezetékét is lehetett volna vezetősínben vagy falban elrejteni. stb. Na, de ne legyek telhetetlen.
Kár, hogy az a címer, ott a magasban nem jól látható a képen.

@X 2011.04.03. 15:13:20

Persze,kilincset írtam volna.
Tipp: Google keresőbe írva, Aulich u.3 - ott vannak fotók. Ötletem onnan ered, hogy anno, közeli ismerőseim a Visegrádi u.-ba költöztek (Bp.) beírtam a házszámot a Googleba, aztán elég sok mindent megtudtam a házról, bár csak egyszer jártam ott. Lehet, többet tudok, mint sok ott lakó. Kérdés már csak az, ugyan mit is érek vele ? -és érdekel-e mást is.

MULTMENTO 2011.04.03. 15:30:31

@aranyosfodorka: Sajnos az idő, meg a gépem se volt túl jó az épületfotózáshoz. Még a felső mozaikképről szeretnék egyszer jó képet csinálni, meg a 2. emelet alatti pávákról, mert azok nagyon szépek. Az épületdíszek hófehérek, ezért is nehéz jó képet csinálni, bár én ezeket a csupa fehér díszítséseket nagyon szeretem.
süti beállítások módosítása