Munkába menet több eperfa mellett vezet az utam. Én többször állok meg az olyan fák alatt, melyen elérhető érett gyümölcsök szedhetőek. Meg is ettem néhányat. Nem csalódtam. Pont olyan, mint gyerekkoromban volt.

eperfa1.JPG

Meséltem kollégáimnak, hogy epret ettem a fáról. Mindenki ismerte, és rögtön elkezdték énekelni a jól ismert műdalt.

Kicsiny falum ott születtem én,

Nincs ott gyertya, nincs ott lámpafény,

Házunk előtt vén eperfa áll,

Engem anyám mindig haza vár...

Megírom majd jó anyám neked,

Ne várj haza, többé nem megyek,

Amikor a kis falumban nyugovóra térnek,

Anyám, mondj el értem egy imát!

Forrás:http://www.zeneszoveg.hu/dalszoveg/7803/mulatos-dalok/kicsiny-falum-zeneszoveg.html

Többek szerint igazi nemzeti fafajta. Volt, aki emlegette, hogy régen milyen finom valódi pálinkát főztek belőle. Ezt a felhasználási módját én is ismertem. Nagymamám mesélte, hogy szüleim esküvőjére összeszedték az út menti eperfák alól az érett gyümölcsöket, és abból lett a cefre. Édesanyámtól azt hallottam, hogy az ötvenes években az eperfa leveleit szedték a selyemhernyóknak. Én meg egyetemista koromban, Szabolcsban eperfa hordóban érlelt szilvapálinkát ittam. Azóta sem ittam jobb pálinkát.

eperfa5.JPG

Ilyen előélettel, akár Hungaricum is lehetne az eperfa. Ki kell ábrándítanom az olvasóimat. Közép Európában nem őshonos növény az eperfa. KözépÁzsiából származik. Nem is engedéllyel jött, hanem a legenda szerint ellopták a selyemhernyó petéivel együtt.

A hittérítők botja: 552 fontos dátum a selyem európai történetében, ugyanis Justinianus bizánci császár ebben az évben bízott meg két Kínában járt nesztoriánus szerzetest, hogy ázsiai térítő útjuk során csenjék el a kínaiaktól a selyemszövés technikáját. A szerzetesek a dél-kínai Yunnanban ki is derítették a titkot, miszerint a magból eperfa nő, a hernyó pedig tavasszal tojást rak, eperfaleveleket eszik, majd gubót köt maga köré. A prédikátorok végül a botjukba rejtett eperfamagokkal és selyemgubókkal felszerelkezve tértek haza, ám összekeverték az előállítás lépéseit, és a gubókat ültették el a földbe, míg a magokat igyekeztek meleg helyen tartani, így nem érték el céljukat. Forrás: http://www.konfuciuszintezet.hu/index.php?menu=muveltseg&almenu=8&cikkszam=56 

eperfa2.JPG

 

eperfa3.JPG

eperfa4.JPG

Szerző: MULTMENTO  2014.07.09. 06:16 3 komment

Címkék: fa recept

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr446412567

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2014.07.09. 07:36:12

Jó kis sztori. Ez nálam (=eperfa bejövetele hazánkba) kimaradt. Köszi. Már megint okosodtam.

süsü63 2014.07.19. 17:27:31

Nagyszüleim kertjében volt két eperfa (fehér és bordó). Reggelente Nagymama összeszedte az elhullott gyümölcsöt, de még így is erjedt szag terjengett a fa alatt. Elmesélte, hogy gyerekkorában a kacsák megették az epret, aztán utána nem tudtak egyenesen járni, mert becsíptek a romlott gyümölcstől.

Nagymama Nagykátán nőtt fel három testvérével. Egyszer a háború idején az iskolában kiosztottak minden gyereknek selyemhernyó petéket papírborítékban, hogy neveljék fel őket, majd adják le az iskolában. A hernyóselyemből majd ejtőernyő készült a katonáknak.
A hernyókat eperfa levéllel kellett etetni. A mákszemnyi petéket papírlapra rakták és felvitték a padlásra. A papírlapra aztán ráterítették a leveleket, és mikor elfogyott, raktak rá megint.
Mikor kikeltek a lárvák, a lárvák fölé fa keretes szita került, ez után a szitára rakták az új leveleket. A lárvák úgy ettek, hogy a levélerezetet meghagyták. Így mikor új adag eperfa levelet hoztak, a szitát leemelve a szemetet csak leszórták, takarítani se kellett.
A végére a hernyók már olyan sokat ettek, hogy a háztartásban kisegítő két lánnyal együtt hatan mentek ki a határba esténként eperlevelet szedni.
Mikor bebábozódtak a hernyók, be lehetett vinni az iskolába, s ha szépek voltak a bábok, pénzt kaptak érte. Az ő hernyóik ducik és hófehérek voltak. A pénzből nagymama tornacipőt kapott. (lányom írása)

MULTMENTO 2014.07.19. 21:46:04

@süsü63: Köszönöm, hogy megosztotta velem és olvasóimmal az eperfához fűződő emlékeit. Édesanyámtól én is hasonlókat hallottam a selyemhernyó nevelésről.
süti beállítások módosítása