A bolhapiacon a régi iskolatáskámhoz kerestem belevaló iskolaszereket. A sok könyv között akadtam erre a kis füzetre. Zsebre vágható kis méretben legalább száz ábrát tartalmaz. A címe szerint a tanítóknak állította össze Sznopek Zoltán.

zsebtablarajz1.jpg

A borítólap szerint Matejcsik János tulajdona. Mindig kíváncsivá tesz, hogy ki is volt az egykori tulajdonos. Nem kellett sokat keresnem, mert a Budapesti Magyar Királyság  Állami Elemi Népiskolai Tanítóképző-Intézet 1926-27. évi értesítőjéből kiderült, hogy Matejcsik János abban a tanévben a negyedik osztályba járt. Kiderül belőle, hogy Scherer Sándor és Sztankó Béla tiszteletére rendezett ünnepélyen december 4-én szaval. A mohácsi csata emlékünnepén január 6.-án Báró Eötvös, Mohács című beszédét elmondja Matejcsik János. Január 15.-én Beethoven emlékünnepségen is felolvas. A március 15-i emlékünnepségen elszavalja Sajó S. Rendületlenül című versét. Az évzáró ünnepély június12.-én a távozóktól Magyarország integritásának jelképét – ezt ugyan nem tudom mi, de jól hangzik -, átveszi a búcsúzóktól. Forrás: https://edit.elte.hu/xmlui/handle/10831/18285

zsebtablarajz2.jpg

zsebtablarajz3.jpg

 zsebtablarajz4.jpg

Ez számomra érdekes volt, de aztán észrevettem, hogy ugyanebben az évkönyvben a szerző Sznopek Zoltán is szerepel. A végzős évfolyamban kettő Sznopek is van.

Sznopek Emil 1907. VI. 9. Szentlőrinc (Baranya) r. kath.
Sznopek Zoltán 1907. VI. 9. Szentlőrinc (Baranya) r. kath

Egy napon születtek, ezek szerint egy baranyai ikerpárból lett tanító ebben az évben. Bár igaz, hogy Emil, csak a névsorban szerepel. Zoltánnak - a művészi rajzoló jutalmazására -, a tanári testület ajánlott fel az alapítványok kamataival egyenlő összeget.

zsebtablarajz5.jpg

zsebtablarajz6.jpg

zsebtablarajz7.jpgMegemlítik, hogy képeket rajzolt az intézet életéből. Egy sorozat vázlatrajz, melyeken Sznopek Zoltán ötödéves az intézet épületét, a zenekar-, az énekkar próbáját, a szabadban való rajzórát, testgyakorlást az udvaron, gazdaságtant a kertben, slöjdöt, biológiai gyakorlatot, fizikai gyakorlatot, gyakorlati tanítást, számtanórát és a posta megérkezését minden fényképnél beszédesebben tüntet fel.

zsebtablarajz8.jpgÖtévi statisztikából összeállította Kishonti Barna tanár a bukások arányát (bentlakók 13,44%, bejárók 37,83%), amit Sznopek Zoltán szellemesen illusztrált.
zsebtablarajz9.jpg

Felettébb érdekes, hogy ezek után a neten a Sznopek Zoltán névre már nagyon kevés találatot kaptam. Aztán egyszer csak megtaláltam a Magyar Képzőművészeti Egyetem hallgatói adatbázisában, hogy 1927-ben beiratkozott. Aztán 1933-ban be is fejezte a Képzőművészeti tanulmányait Ábrán Zoltán néven. Forrás: http://www.mke.hu/about/hallgatoi_adatbazis.php/a

zsebtablarajz_rozmari10.jpg

Utolsónak had mutassam meg, hogy a képzőművészeti hallgatói adatbázisában egy rézkarca is szerepel Rozmarin címmel. Forrás: http://corvina.mke.hu:8080/voyager/images/grafika/00623.htm

Szerző: MULTMENTO  2017.04.01. 06:44 komment

Címkék: papír régiségpiac Hónap műtárgya

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr7212365567

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2017.04.01. 19:26:28

Eszem megáll !!! De most tényleg ! Micsoda anyag, micsoda kincsek, a múltnak egy milyen értékes/érdekes darabkája!!! Egyszerűen el se hiszem, hogy ilyent, a tiéden kívül, még máshol is lehet látni...Nem győztem nézni !!!
Azért kísérletképp megmutatnám pár mai 10 évesnek, tudják-e vajon, hogy mit látnak a képeken ? Mert én azért tudom - de hát ugye nem is 10 éve születtem...
Egyedül a slöjd-del voltam bajban - no de azt megtaláltam a neten :-)

Maximális elismerésem a bemutatásért és maximális irigységem, hogy neked ilyen van, nekem meg nincs :-)

MULTMENTO 2017.04.02. 10:56:03

@aranyosfodorka: Igen, a slöjd nekem is csak kereséssel ment. Majd egy külön posztot valószínűleg annak is szánok. A táskába kerülő kincsek között lesz még olyan, ami ahhoz kapcsolódik. Az utolsó mondatod miatt, hálám örökké üldözni fog. Igyekszem tovább keresni, kutatni, írni, hogy kapjak még hasonló hozzászólásokat :-)

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2017.04.02. 14:38:43

Hát csak keress, én nagyon élvezem ezeket a történeteket - figyellek ! Ígérem, én reagálni is fogok az újdonságokra. :-)
süti beállítások módosítása