Munkatársaimmal mentem egyik irodaházunkból a másikba. A két irodaház között az egyik ház előtt éppen koszorúztak, én tudtam, hogy kinek az emléktábláját. Kollégáim nem tudták, pedig ők is naponta eljártak az emléktábla alatt, de soha nem néztek fel és nem is álltak meg, hogy elgondolkozzanak azon, hogy kinek is állították azt a táblát. Azt sem tudták, hogy ki is élt, született, halt meg abban a házban, kinek a lába nyomát követjük. Ekkor született meg a gondolat, hogy azokat a házakat és emléktáblákat lefényképezem, melyek előtt szívesen állok meg, hogy emlékezzek arról aki ott élt.

Az egyik ilyen emléktábla, melyet most bemutatok Budapesten a VI. kerület Benczúr utca 12. házon található.
Ancsel Évát még a nyolcvanas években olvastam, kedveltem írásait, mégis elfeledtem. Aztán itt a blogomban egyik kommentelőm emlegette fel egyik rövid, de mégis tanulságos írását a harangöntésről. Újra elolvasva rájöttem, hogy tényleg én már ezt olvastam és akkor is tetszett, és még mindig tanulságos, jó írás. Aki el akarja olvasni itt megteheti:
 
Akinek nincs sok ideje, azoknak válogattam néhány tömör és velős Ancsel Éva idézetet:
 
„Hogy mi az igazság, az nagyon fontos. De hogy kinek van igaza, az csaknem érdektelen. Mégis e körül folyik a vér.”
 „Ha az igazság nem is szokott győzni - vagy nagyon ritkán -, azért minden igazságtalanságon fel kell háborodni, mert ha mindenki vállat von, nem áll meg a lábán a világ.”
  
„ A testi sértésekről készíthető látlelet. Így az is megállapítható, hogy hány napon belül gyógyulnak. De ki mondja meg egy szóról, egy hangsúlyról, egy vállvonogatásról vagy egy röhögésről, hogy meddig lehet utána életben maradni, s miféle belső vérzésekbe hal bele ilyenkor az ember?”
„Aki azt kérdezi tőled: haragszol-e még rá, az biztos, hogy közel áll hozzád, hiszen ezt nem lehet kiáltva mondani, csak halkan. Ehhez talán már három lépés távolság is túl sok.”
„Az ember olyan lény, aki csak a másik kezéből, szeméből, öléből kaphat kenyeret, poharat, tudást, örömöt - mindent."
  
Képek: Ebben a házban élt Ancsel Éva.

Szerző: MULTMENTO  2011.02.20. 21:11 4 komment

Címkék: könyv épület emléktábla

Előző posztom kapcsán a százpengősök kapcsán előkerült az 1918-as Rubel és a Beregszászi múzeum. Egyik barátom korábban megmutatta nekem a beregszászi múzeumban készült fotóit. Érdekes múzeum, de mégsem a kiállítástól válik érdekessé. A múzeum barátom elmesélése szerint az ottani iskolaigazgatónak köszönheti létét, meg az iskolának, aki az igazgató gyűjtőszenvedélyének helyet tudott biztosítani. Általános iskolában és is találkoztam a beregszászi iskolaigazgatóhoz hasonló lelkes iskolaigazgatóval. A mi iskolaigazgatónk a Pista bácsi tanórákat már nem sokat tartott, de délutánonként két szakköre volt a fafaragó és a helytörténeti. Én mindkettőre jártam, és az ottani indulás és élmények nagyon meghatározták későbbi hobbimat. A helytörténeti szakkör alatt alakítottuk ki az iskolai múzeumot. Saját magunk restauráltuk a régi antik falusi szerszámokat. Az akkori iskolai papírgyűjtések után hétvégén átválogattuk a több köbméternyi összegyűlt papírhalmazt, és láss csodát több antik imakönyvet, bibliát és háború előtti újságot találtunk az újrafelhasználásra bevitt papír között. Így kezdődött negyven évvel ezelőtt az én múltmentésem.

Egy kicsit elkalandoztam a témától, valójában csak meg akartam mutatni, hogy milyen érdekességeket is lehet találni tágabban vett kis hazánkban.
Képek: A beregszászi múzeum bejárata.  Egy 1918-ból származó papír rubel.(A látvány megdöbbentő, mert középen egy önkényuralmi jelzés díszeleg. A múlt század elején még a jószerencse, gazdagság szimbóluma volt. Az NSDAP csak 1920-tól kezdte használni - és átírni a jelentéstartalmát.) Az ittlevő linken az Indafotón megtekinthetők barátom eredeti fotói is: http://indafoto.hu/multmento/beregszaszi_muzeum

Szerző: MULTMENTO  2011.02.19. 08:44 5 komment

Címkék: üveg porcelán papír épület kerámia öntöttvas

Az előző posztomhoz @X a következőt írta egyik kommentjébe:

„Majd még belenézek blogodba ("múltba")- esett-e szó régi pénzekről ?
A napokban rendeltem. Azt hiszem ez a honlapjuk www.muzeumgaleria.hu
 
Erről, meg úgy az inflációról jutott eszembe, hogy már múlt év nyarán akartam írni a pengőről meg az inflációról. Az alábbi cikk juttatta eszembe a nagy magyar hiperinflációt:
Már akkor elolvastam, és eszembe jutott egykori történelemtanárom, aki százpengős pénzeket hozott be órára és azon demonstrálta az inflációt. Emlékeztettet arra a dalra, amikor „havi kétszáz pengő fixszel az ember könnyen viccel”-t. és előszedett két százpengőst. Elmondta az cikkben is emlegetett a gazdasági, termelési okokat és utána körbeadva a két százpengőst megkérdezte, hogy mi mire gondolunk ez alapján az okokról. Várta a választ, de a jó válasz nem érkezett. Aztán megmondta az infláció egyik legfőbb okát a pénzeken szemléltetve. Az egyik pénzt a Vörös Hadsereg Parancsnoksága, a másikat a Magyar Nemzeti Bank adta ki. Azaz nem egy kézben volt a pénzpiac és sokkal több pénzt nyomtattak, mint amennyit a termelés és kereskedelem igényelt. Azóta is, ha 100 pengősöket látok, mindig ez a rendhagyó történelemóra jut eszembe.
Képek : A kétféle 100 pengősök.

 

Szerző: MULTMENTO  2011.02.17. 21:02 6 komment

Címkék: arizona papír

Unom már ezt a hideget, jó volna virágos réten szaladgálni. Az Illés együttes régi dala jutott eszembe, amikor megláttam a virágárust egy nagy vödör sárga rózsát árulni. Ezen kívül gondoltam biztosan találok helyet a lakásban egy csokor sárga rózsának, hát megvettem a vödörből pontosan egy tucatot. Otthon aztán próbáltam sokféle vázába, meg egyéb csöbörbe, aztán kikötöttem a már egy éve nélkülözött egykori fakanál tartónknál. Olyan szépek ott az előszobában, hogy nagy kedvem lett lefényképezni. Remélem olvasóimnak is tetszik. Legyen már egy kicsit rózsásabb hangulatunk!

Aki nosztalgiázni szeretne a dalszövegen, itt megteheti:
 
Képek : Egy tucat sárga rózsa csak úgy

Szerző: MULTMENTO  2011.02.15. 21:05 5 komment

Címkék: virág kerámia

Már január elején megvettem a ma bemutatásra kerülő bögrémet, de csak ma tudtam lefényképezni. Nem mindig sikerül jó képet készíteni a porcelán tárgyaimról, legtöbbször valóságban sokkal szebbek és beszédesebbek.

Ez a hasas porcelánbögre típus a gyengém, ilyen forma volt az ibolyás Zsolnay, mely Nagyapám kedvence volt 1925 körül, legalább is Nagynéném azt mesélte. Nekem szánta a bögrét, mert szerinte mindig is én hasonlítottam leginkább Nagyapámra, nemcsak kinézetre, de természetre is. Azt a bögrét én már soha nem kaphatom meg hisz eltörött, és mint menthetetlen darab a szemétdombon végezte. Amennyiben 1970-ben az a hasas bögre nem törik el, most valószínűleg restaurátorhoz vinném, vagy magam restaurálnám. Jobb híján pedig keresem a hasas bögre ikertestvérét. Ikertestvérét még nem, de féltestvéreit már megtaláltam. Már majdnem egy éve, hogy egy jelöletlen és egy Drasche jelölésűt egyszerre megvehettem. Szeretem is ezeket, bár egy kicsit az ibolyaminta hiányzik. A másik problémám, hogy újabban szeretem használni a „mikrót”, abba pedig a fémes peremű nem tehető. A most bemutatott darabot Esztergomból vettem, és tudható, hogy ezt - a beadó család elmondása szerint – a II. világháború alatt vették. Én is úgy gondolom, hogy ebből az időből való, mert nincs rajta aranyszegély. Ez számomra ideális, mert így bátran mikrózhatom.  Néhány gyártási hiba található rajta, de ez abban a háborús időben megbocsátható bűn. A bögre vásárláskor még a porcelánismeretem is tágult, megtudtam, hogy Esztergomban ezt a bögrét „Tót bögre”-ként emlegetik, valószínűleg azért, mert a Szlovák nemzetiségű családoknak volt kedvelt darabja. A másik információ, hogy a fenekén levő „KP” jelzést még eddig sehol sem láttam. Az eladó szerint valószínűleg Kispesti bögre, de ezt az információt egyetlen porcelántörténeti könyvem sem erősíti meg. Bár az is igaz, hogy nem is cáfolja.
Mindenesetre most már van három hasas bögrém. Ígérem, hogy hasas bögréből legközelebb már csak akkor vásárolok, ha a nagyapám ibolyás Zsolnay bögréjének az ikertestvérét vehetem meg.

 

Szerző: MULTMENTO  2011.02.12. 20:49 8 komment

Címkék: porcelán

Még decemberben tette fel „@X” — nevű kommentelőm a következő kérdést:

Véletlenül nincs egy "gyűjteményed" a Zsolnay termékek márkajelzéséről ? (védjegy - márkajegy - stb.) Tudom, a Herendieknek van ( a neten) a Zsolnayaknak nincs ! Igaz pl. a lexikonban találtam 3 db-ot (Zsolnay kerámiajegyek), Kösz' - ha lenne valami.
 
Válaszoltam, is, hogy van, de nem túl rendezett formában. Brestyánszky Ilona: Ismerjük meg a kerámiát könyvében a Zsolnayak vagy 60 féle jelölése megtalálható, van amelyiknél évszám is van, van ahol csak évszázad. Ezen kívül a több, mint 3000 különféle jelölés ABC sorrendben van, így több oldalról kellene összevadászni a pécsi gyár jelöléseit. Katona Imrétől is vannak porcelán szakkönyveim, azokban talán még kevesebb Zsolnay jelölés van, mint B. Ilonánál.
 
A véletlen megint segítségemre jött, pár százasért az egyik antikváriumban megtaláltam a pécsi Zsolnay múzeum katalógusát, az 1970-es években kiadott prospektust 20000 példányban adták ki, és eddig az általam ismert szakkönyvek közül ebben van legjobban és legrészletesebben összefoglalva a Zsolnay márkajelzések fajtája és története.
Érdekes számomra, hogy a Nikelszky Géza 1922-ben tervezett jelölését Brestyánszky Ilona könyve a XIX. századba teszi. Melyiknek lehet igaza? — azt én nem tudhatom, mindenesetre a régiségpiacokon mindenki ennél a jelölésnél B. Ilonának hisz és ennek megfelelően magasra tartják az árat.
 
 
 
 
 
 
 
 
Ugyanúgy érdekes, hogy a pajzspecsétesnek is nevezett jelölést ezen prospektus szerint 1911-től használják. Én azt hallottam róla, hogy Zsolnay Vilmos halála után kezdték el használni, azt szimbolizálja a kör szélén levő 3 „pajzsocska”, hogy a három Zsolnay testvér vezeti a gyárat. A B. Ilona könyve a fekete színű pajzspecsétet a XIX. századra datálja.
 
Már gyerekkoromban a hasas Zsolnay bögre volt a kedvencem. Férfiasan bevallom, hogy én hétköznapokon is a Zsolnay tányért választottam a hétköznapi Gránitgyári helyett. Most éppen a kedvenc bögrém a nefelejcses Zsolnay. Amennyiben meg kellene mondanom, hogy melyik Zsolnay védjegy tetszik nekem legjobban, akkor én mindenképpen Zsolnay Júlia kézjelére szavaznék. Utánanézve, talán nem véletlenül: 
 
Zsolnay Júlia: (1856. február 15. - 1950. április 2.) Júlia igazi művész volt, nem mindig mozgott a realitások talaján. Hozzá kötődik a perzsa, az indiai és a lótuszmotívum is. Férje a lengyel származású Sikorski Tádé, híres bécsi építész. 1883-ban, mint művészeti vezető kapcsolódott be a gyár életébe. A vezetés mellett tervezőművészként is alkotott. Mint képzett építész nagy szerepe volt a gyár épületdíszítő burkolatainak fejlesztésében, ő tervezte a Zsolnay-mauzóleumot is. Júlia nem volt hagyománytisztelő és puritán. Neki sikerült először függetlenítenie magát a gyártól. Ugyan a családi házban éltek, de már nem a gyárnak dolgozott, hanem festőművész lett. Gyermekei születése után is a festésnek élt, még késő öregkorában is festett. 93 évesen halt meg, miután az államosítással mindenétől megfosztva Miklós fia lakásában élt. Képeit nem tudták megtartani, szétszóródtak a világban.
 
A prospektus öt oldalát, talán legjobban nagy képeken lehet olvasni, ezért az alábbi albumba tettem őket közszemlére:
Szerző: MULTMENTO  2011.02.11. 17:48 6 komment

Címkék: porcelán papír épület kerámia

süti beállítások módosítása
Mobil