"A természet a matematika nyelvén szólal meg" 

Ez az idézet Galileitől származik, és gimnazista éveim választott bölcsességének tartottam. Ez választottam magamnak és írtam a ballagási tablóképem hátoldalára idézetnek. Ezt a tablóképet adtam át legjobb barátaimnak.

Ez az idézet jutott eszembe, amikor egyszer antikváriumban jártam, és egyik kedvenc matematika könyvemet a kezembe vettem. A Bolyai Appendixének 1952-es kiadása. Nekem az APPENDIX-ből, van egy korábbi kiadásom is. Ezt Dr. Suták József fordította még 1897-ben. Úgy tudom ez az első magyar nyelvű kiadása a műnek. Ezt még Pécsett vettem a 70-es években 12 jó magyar forintért. A Király utca végén a keresztutcában volt egy jó Antikvárium, ez a könyv is onnét származik. Nem tudom, hogy megvan-e még, gondolom Aranyosfodorka tudja a választ, sőt a pontos címét is. Boldog voltam amikor megvettem, mert már akkor is elvarázsoltak a régi antikvár könyvek. Ráadásként még a egykori tulajdonos neve, és foglalkozása is olvasható, bár számomra a név nem tökéletesen olvasható, de a foglalkozása Ügyvéd, az biztos. Tehát, ha valaki utánajárna, még az is kiderülhet, hogy egy nagyon híres pécsi ügyvéd forgatta ennek a könyvnek a lapjait.

Az új APPENDIX, amit kézbe vettem, sem akármilyen. Így aztán nem sokat gondolkodtam, hanem megvettem a második APPENDIX-emet is. A belső lapon egy dedikálás: "Bizám György elvtársnak, volt tanítványomnak emlékül. Bp. 1953. VI.18. Kártuszi Ferenc"

Az aláírót nem ismertem, de az ajándékozottat személyesen is. A Műegyetemen még tanított. Sőt a levelezős felvételi előkészítésben még segédkeztem is neki. Szívesen tettem, mert a Sokszínű logika volt középiskolában a kedvenc matematika könyvem, hisz játékos formában voltak leírva matematikai feladatok. Mindenféle kitalált mesealakkal. Volt benne neve nincs város, kereskedő, kalmár, teve, stb. Minden szereplőre nem emlékszem, de az biztos, hogy nem volt benne szárnyaló sasmadár, gonosz boszorkány. Meseszerű, de mégis minden feladat megoldható volt. Egy-egy feladatban voltak igaz, és hamis állítások. A megoldás az igaz és hamis állítások pontos megállapítása volt. Amennyiben nem jöttünk rá a megoldásra a függelékben ott volt a helyes eredmény. Sokan azt gondolják, hogy ezekből a matematika könyvekből nem lehet okosabb az ember. Én úgy gondolom, hogy igen, mert a társadalom, az emberek kapcsolata is leírható a matematika nyelvén. Kiszámíthatóak reakciók, így ezzel szerintem nagyon sok emberi probléma megoldható. Nemcsak szavakkal lehet gyógyítani, hanem szerintem tettekkel és játékkal is. 

Ezt gondolom én ezekről a könyvekről. És ha valaki megkérdezné tőlem, hogy megválnék-e valamelyik könyvemtől. Száz százalékkal állítom, hogy semmi pénzért, egyiktől sem.

appendix1.JPG

appendix6.JPG

appendix2.JPG

appendix4.JPG

Szerző: MULTMENTO  2013.04.10. 21:37 2 komment

Címkék: könyv épület

A bejegyzés trackback címe:

https://multmento.blog.hu/api/trackback/id/tr425215761

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2013.04.11. 09:03:59

No, már kezdtem aggódni a hosszú hallgatás miatt ! :-)
A matek sosem volt erős oldalam. A könyvek mindig. Nem is tudom, megtartanám-e, ha egy ilyen kerülne hozzám ?
Valószínű elküldeném neked....

aranyosfodorka · http://aranyosfodorka.blogspot.com 2013.04.12. 19:37:01

@MULTMENTO: mindegy mit küldesz, mindent köszönök előre is, és örülök neki(k).
süti beállítások módosítása