Nem is rég olvastam barátom blogján, hogy nem lehet már piros pöttyös napernyőt találni a boltokban. A hatvanas években divatos piros fehér pöttyös papír napernyőt még az interneten sem találni. 

Erre a napokban kaptam egy levelet és fényképeket:
„Küldöm a blogodhoz,hogy érdemes,majd eldöntöd.:-) Hozzávalók:kirakodó vásár,körömlakk lemosó(aceton mentes),vatta pamacs,festék(textil),parafa dugó.”
 
Megnéztem a képeket tényleg jó, majdnem olyannak néz ki a napernyő, mint a régi csak a pöttyök nagyobbak és sűrűbbek, mint anno.Megírtam. Jött a válasz:
„A pötty méretét meghatározta a dugó,a kiosztást pedig az,hogy elkezdtem nyomkodni. Tényleg egy kicsit sűrű lett. Messzebbről nézve,talán jobb.”
Megkaptam most már távolabbról és igazi idilli környezetben fotózva a napernyőt.
 
Ötletes átalakítás, akinek tetszik varázsoljon magának retro piros pöttyös napernyőt!
 
Képek: Napernyő átalakítás előtt és után
Szerző: MULTMENTO  2011.08.17. 05:08 2 komment

Címkék: fa barkács papír

A Budapesti Szellemkórháznak hívom, mert mióta naponta megyek el előtte, vagy mögötte egyetlen elő lelket sem láttam benne, vagy körülötte. Sajnos üresen áll, és várja a feltámadást az egykor jó hírű kórház. Nincs is a város szélén, hisz a Honvéd, vagy az újpesti kórház még inkább a város peremén van. A kórház kertjének zöldje messziről egy kerti sétára csábít, aztán közelről látszik már a sok behajított szemét. Érdekes hely, így elvadulva is. Akit érdekel utána nézhet a neten a múltjának. Én reménykedem, hogy majd egyszer régi fényében újra kórházként fog működni. Addig pedig egy fotósorozat a múlt heti állapotról.

Szerző: MULTMENTO  2011.08.16. 04:48 2 komment

Címkék: épület emléktábla sarokház

Azok a változtatható színű lapos zseblámpák nagy értéket képviseltek az ifjúsági táborokban. Emlékszem, hogy körbeálltuk azt aki többszínű zseblámpát hozott. A mi családunkban egyetlen ilyen lámpa sem maradt meg. Nagyon megörültem, amikor rendszeres olvasóm küldött a sajátjáról fényképeket és egy rövid leírást: „A lámpában bent elmosódott pecsét. Hosszas keresés után valószínűsítem,hogy II.vh.-s német Pertrix gyártmány. Három színű zseb és jelzőlámpa. A bőrszíjakat a zubbony megfelelő gombjaira tették. Láttam róla eredeti képeket.”

Ezek a katonai zseblámpák nem mennek ki a divatból, pedig hol van már a kötelező katonaság?! Én 1979-ben voltam katona, és emlékszem az ilyen többszínű zseblámpa volt nálunk is rendszeresítve. Amikor őszi mezőgazdasági munkán voltunk és kimaradást kaptunk, 15-ünknek volt két ilyen zseblámpája. Nagy hasznát vettük, mert a szállásunk és a falu közötti kivilágítatlan országúton vagy öt kilométert tettünk meg. A mentoszlopban elől ment Attila és világított fehéren. Leghátra meg a Janit tettük, akinek a nadrágszíjára fűztük pirosra beállítottan a zseblámpát, ő volt a macskaszem.
                                   
Képek: Rendszeres olvasóm zseblámpájáról. Egy korabeli Pertrix reklám.

Szerző: MULTMENTO  2011.08.15. 04:39 2 komment

Címkék: üveg fém

Budapest VI. kerületében sétálva van egy kedvenc kereszteződésem. Amennyiben a kereszteződés közepén megállnánk és a kereszteződést alkotó négy saroktelek felé nézünk négyfélét látunk, olyan „négy az egyben” érzésünk van. 

Az egyik sarok az Epreskert (http://hu.wikipedia.org/wiki/Epreskert). Terézváros egyik látnivalója lehetne, de évek óta nem nyitják meg a nagyközönség előtt. Állítólag életveszélyes az öreg fák alatt sétálni. Volt már rá példa, hogy a portás beengedett baráti csoporttal. A kertben a magyar szobrászoktól láthatunk műveket a romantikustól a modernig. Aki nem hiszi, kéredzkedjen be, és gyönyörködjön.
Akik lusták akár meg is kereshetik a terézváros webtérképén ezt a sarkot és még információt is találnak róla. http://www.terezvaros.hu/webterkep/index.html .Az epreskertről az alábbit írják: „A mesteriskolák telkének kijelölésekor a főváros az elhagyatott, ligetes , bozótos területen, az úgynevezett Epreskertben határozta el a művészkolónia kialakítását. A milleneumra készülő város a ligethez és a Sugárúthoz közeli részen olcsó telkek juttatásával szorgalmazta neves művészek letelepedését. A magyar képzőművészet jeles alkotói indultak innen útjukra, vagy készítették alkotásaikat az Epreskertet körbeölelő műtermes villákban. A művészek által építtetett házak tökéletesen illeszkednek a környék elegáns palotáihoz, villáihoz, jól reprezentálják a művészet és vele együtt a művészek akkori társadalmi rangját. Itt dolgozott Huszár Adolf, Zala György a Hősök terén látható milleneumi emlékmű, Schikedanz Albert "építész festő", a milleneumi emlékmű építészeti tervezője, valamint az 1896-ban elkészült, szintén a mai Hősök terén található új Műcsarnok tervezője. Míg a hajdani Lendvay utcában " szobrászsor" alakult ki, a Bajza utcában festők műteremházai épültek. Az érdeklődés középpontjában Feszty Árpád és Jókai Mór villája állt. A Bajza utca 18. számú nagy palota földszintjén hatalmas műtermében dolgozott Feszty, az emelten pedig Jókai szobái, többek között 50 négyzetméteres dolgozószobája volt. Benczúr Gyula, Lotz Károly és Stróbl Alajos hatalmas, reprezentatív műterme az epreskerti mesteriskolák területén volt. A környezetbe belesimuló műteremházuk kizárólag az oktatás szolgálatában állt. A mesteriskolák tanárai idejük nagy részét az Epreskertben tölthették, nem kellett bért fizetniük a műteremhasználatért. Mindannyian a közeli utcákban vettek lakóházat maguknak. Benczúr a Lendvay, Stróbl a Bajza utcában lakott. A mesteriskola tanárainak, de különösen Stróbl Alajosnak volt nagy szerepe az Epreskert kialakításában, sajátos hangulatának a mai napig ható létrejöttében.”
 
Az Epreskerttel szemben levő, jelenleg üres garázsról már kevesebbet lehet olvasni: Az eredetileg kétemeletes ház bontása és a Bajzai utcai szárny helyreállítása 1948-ban történt, jelenleg garázsként működik.”
 
Nekem még így lakatlanul is nagyon tetszik ez az ipari stílusban itt maradt egykori garázs. Az önkormányzat vagyonleltárában az alábbit találtam róla Építés éve 1889;
Építész / építtető Gutwillig József / Dick Vilmos, Barna József
Stílus: eklektikus / kortárs modern; Védelem VÖP; Épület leírása: Bajza utca 43. – Szondi utca 68. Saroképület, mindkét oldalon földszintes épületrészekkel zártsorúan csatlakozik a meglévő többszintes lakóépületekhez. Az épület a Magyar Állam tulajdona, jelenleg üresen áll. Az épület megjelenésében, álalgában sem illeszthető az utcaképbe. Korábban kétemeletes sarokház volt, amit életveszély miatt bontottak vissza.”
 
Sajnos ennek a leírásnak az alapján nem jósolok fényes jövőt neki. Attól tartok, mint nem oda illőt lebontatják, és helyette majd valami modern üvegcsoda fog épülni. Én jelenlegi formájában felújítva nagyon el tudnám képzelni olyan cégközpontnak, mely a loft stílusra épít, például az Artkraft cégnek: http://loftdesign.hu/ . Gondolom ők nem tudják majd megfizetni ez a környéket. Egy multit is el tudnék képzelni a helyén aki meghagyja az épület külsejét és csak belül lakja be, mint a Tűzoltó utcai Aldi üzlet. És így tovább, ötleteim  lennének. Remélem nem fogják elbontani. A másik két sarokház háromemeletes, eklektikus stílusú bérház. Miattuk nem aggódom, mert jó állapotúnak tűnnek, és remélhetőleg a tulajdonosok meg is őrzik, vagy javítanak még rajtuk.
 
Képek: A kereszteződés a Terézváros webtérképén jelölve. Saját képeim a saroktelekről. Egy fotóbloggertől az egykori garázsnak használt sarokról egy fekete-fehér kép, innét http://www.photoblog.com/utazo/2010/10/23/. Néhány nekem tetsző részlet az üresen álló saroképületről.

Szerző: MULTMENTO  2011.08.14. 03:11 Szólj hozzá!

Címkék: fa üveg fém épület sarokház

Vannak könyvek, melyeket kidobnak, aztán jó esetben a papíripar újrahasznosítja. A több ezer, vagy több száz példányban kiadott könyveket nem is sajnálom, mert azokból remélhetőleg marad bemutatható példány a könyvtárakban.

Az alább bemutatandó könyv a szerencsének köszönhetően maradt meg. Az eladó szerint ezt Zalaegerszegen egy papírgyűjtéskor találta még Édesapja. A megtaláló elolvasni nem tudta, de mégis megtetszett neki a kézzel írt német nyelvű imakönyv. Otthon aztán nem nagyon sajnálták, mert még a kisgyerek is megkapta játszani, aki ceruzával össze is firkálta több lapját.
Ilyen előélet után mégis egész jó állapotban tudtam megvenni ezt az egyetlen példányban létező német nyelvű imakönyvet.
Az eredeti beírás szerint ezt az imakönyvet még a XVIII. század végén kezdték el írni, így szerény mennyiségű otthoni német imakönyveink közül ez most a legöregebb. Amikor megvettem az eladó a fent leírt történetnél többet nem tudott az imakönyvről mondani. Ugyanakkor felségem, aki tudományosan is fel szeretné dolgozni majd az ilyen jellegű könyveket fontos lenne tudni pontosabban az előéletét.
Ma már egy ilyen könyv előéletét felderíteni az internettel nem is lehetetlen. Itt van rögtön az alapanyag a papír. A könyv lapjai vízjelesek. Azt hittem, hogy ez ritka, pedig az Európai papírgyártásban ez bevett szokás volt. „A vízjelhasználatot az európai papírkészítéssel egyidősnek tekinthetjük. A legkorábbi vízjelet egy 1282-ben, Bolognában felhasznált papíroson találták. A vízjel legfőbb célja általában az volt, hogy az előállító malomra utaljon, s így elsősorban ipari márkának tekinthetjük. Mai értelemben vett védjegyül azonban ritkán szolgált. Hat évszázad állandó gyakorlata azt mutatja, hogy mindvégig és mindenütt szükségesnek tartották, és aránylag kevés vízjel nélküli papírost készítettek. A vízjel - akarva-akaratlanul - felelősségvállalást jelentett, hiszen ennek alapján bárki figyelemmel kísérhette a papírkészítő mester munkáját, a malom tulajdonosa, a hatóságok, a kereskedők és a papír használói egyaránt. A felettesek nyilván meggondolták, meddig bízhatják jelvényeiket, címereiket egy-egy papírkészítőre, és a kereskedők meg a használók is összehasonlították a különböző vízjelű papírok minőségét. Ez a felelősség magyarázza azt is, hogy hasonló vízjelet használó papírmalmok egy időn túl a készítőre utaló mellékjeleket kezdtek alkalmazni (pl. monogramot). A fő vízjel és a mellékjelek azonban nem csupán a malomra és a papírkészítő mesterre utaltak, hanem a papír alakját, minőségét és rendeltetését is jelölhették. Egyes gyakran használt vízjelkép-típusok jelentése világszerte közismert volt (pl. a postakürt a levélpapírokon)”.( Fazakas József: Vízjelek a könyvtári munka szolgálatában — cikkéből idézve. A teljes cikk itt található: http://palheidfogel.gportal.hu/gindex.php?pg=33687780 )
Az imakönyv papír vízjele: (D & C) BLAUW.  Ezt a jelet meg az észak-hollandiai papírmalomban használták. Én ugyan papír meghatározásban  amatőr voltam, de dr. Pelbárt Szilvia szerkesztésében az interneten is jól elérhető a magyar vízjel gyűjtemény, itt: http://www.belyegmuzeum.hu/ .
Amikor mondtam feleségemnek, hogy ennek a papírja Hollandiából származik, feleségem úgy gondolta, hogy ez talán nem is Magyarországon íródott, hanem Németországból hozták be a Mária Terézia idején betelepített németek.
Ezt a feltételezést — még német tudás nélkül is — könnyen meg tudtam cáfolni. A könyvben vele egykorú fametszetek vannak beragasztva illusztrációnak. Az egyik ilyen sokatmondó illusztráció alatt pedig latin nyelvű szöveg is van: Virgo, Parens, Patrona: parit, vestit, moderatur: Verbum Hominem, Hungariam: pneumate, carne, prece. (Magyarország Nagyasszonya, Mária, könyörögj érettünk!)
Ez egyértelművé teszi, hogy ezt az imakönyvet már Magyarországon írták a betelepített németek. Sőt a tulajdonos (Theresia Stroblin) családneve nem ritka Magyarország nyugati végén, és viselik is olyan németek, akik az Magyar államalapítás óta itt élnek.
Röviden ennyit tud egy amatőr kideríteni egy 200 évvel ezelőtt egyedileg készített könyvről. Ez a poszt nem születhetett volna meg, ha 40-50 évvel ezelőtt az imakönyv a papírgyárban végzi. Szerencsére nem így történt.
 
Képek: Fotók az imakönyv néhány lapjáról.

Szerző: MULTMENTO  2011.08.13. 04:41 2 komment

Címkék: könyv papír szakrália

Tudom, hogy most nyár van, de emlékezni mégis lehet egy hetvenegy évvel ezelőtti télre. A filmet, amelyről most írok régóta kerestem, mert az Arizona mulatóról alig találtam képanyagot, és nem találtam filmet sem. Mindig is érdekelt ez a magát csodabárnak hirdető mulató. Rátonyi Róbert könyvét olvastam róla, melyet nem fényképfelvételek, hanem művészi rajzok illusztráltak. A színes rajzok alapján el is hittem, hogy tényleg úgy nézett ki. Az illusztrátor Vogel Erik az Arizóna mulatóban kezdte, mint díszlet és jelmeztervező. A Havi 200 pengő fix című filmről is tudtam, hogy egyes jeleneteit az Arizona mulatóban forgatták. Arról meg azt olvastam, hogy a legjellemzőbb részlete, a csilláron forgó hölgyeket a cenzúra kivágatta, mert a hölgyek mellei nagyon merészen kivillantak. Hiába az akkori erkölcscsőszök ezt nem tűrték el. Egyszer csak megtaláltam azt a filmet, mely hitelesen mutatja be a mulatót. Csak egy bökkenő volt, hogy azt a filmet egyetlen TV csatorna se tűzte ki műsorára, és még az Interneten sem találtam meg se nézhető, se letölthető formában. Aztán rátaláltam a neten, hogy a film a Magyar Nemzeti Filmarchívumnál magánszemélynek is megvásárolható. Interneten megrendeltem, és két hét múlva át is vettem a filmet. Már többször megnéztem.

Jó felismerni a filmen azokat a szereplőket, kikről az említett könyvben, vagy egyéb internetes dokumentumokban olvashattam. Jól látható a filmen Miss Arizona, amint a színpad alól díszes ruhájában kiemelkedik, de felismerhető Miss Dolly is, kiről lánya így emlékezik: „Anyu már 19 évesen Olaszországban táncolt. Emlékeim szerint 1936-ban ismerte meg aput, a városligeti Plantás bárban. Később az Arizónába szerződött, ahol 1938-41-ig – születésemig - dolgozott. Az egykori brossúra megörökíttette a csodabár három gyönyörű szólótáncosnőjét, balszélen őt, akit művésznevén Miss Dolly-nak hívtak. Innét: http://www.drummuseum.hu/cikkek_m.php?a=k&id=7
 
A filmről ezt írja Kurutz Márton:
Budapest történetének külön fejezete lehetne a főváros zenével való kapcsolata. Sokan sokféle szerenádot írtak már Budapesthez, a megihletett dalszövegírók éjjel is éppoly csodálatosnak látták, mint napsütésben. A századforduló korábban már idézett, híres slágere, a Látta-e már Budapestet éjjel? - igaz, némi címváltoztatással - életre kelt filmen is: Dáloky János készített érdekes snittfilmet 1940-ben Látta-e már Budapestet télen? címmel, amelyhez a zenét Vincze Ottó írta. A filmnek az alkotók a "Jazz-fantázia a hóban" alcímet adták, s ehhez a zenei meghatározáshoz Kerti Lajos felvételeinek összevágásakor is tartották magukat. A Magyar Filmiroda gyártásában készült rövidfilm egyike a kor legérdekesebb alkotásainak. Stílusában és eszközeiben nagyon emlékeztet Dziga Vertov szovjet-ukrán filmrendező világhírű filmkísérletére, az Ember a felvevőgéppel című 1929-es lírai filmriportra, amely szintén a városban lakó emberek hangulatát, mindennapjainak levegőjét, ételeinek ízét kívánja visszaadni a mozgófényképek mozaikkockáinak rendezett-rendezetlen egységében. Dáloky filmjében olyan kevéssé fontosnak látszó fővárosi részleteket is bemutatott (s ezzel egyidejűleg dokumentált is), mint a Szürketaxi vállalat központi garázsa, a neonreklámok fényében zajló éjszakai élet vagy a legendás hírű Nagymező utcai Arizona mulató, amelyről ez az egyetlen autentikus, riportszerű filmfelvétel.
 
Képek: Néhány filmkocka a filmből.

 

 

Szerző: MULTMENTO  2011.08.12. 06:52 Szólj hozzá!

Címkék: arizona épület

süti beállítások módosítása
Mobil